Hier bent u: Motornieuws

Motornieuws

 
 
http://www.nieuwsmotor.nl/motorsport/22454-mister-tt-jaap-timmer-overleden
 
 
http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/22444-beslissing-afschaffing-verplichte-winterbanden-voor-motoren-in-duitsland-uitgesteld 
 

http://www.nieuwsmotor.nl/persberichten/22432-vijf-belangrijke-tips-voor-kopen-van-tweedehands-motorfiets

 

http://www.nieuwsmotor.nl/motorbranche/22419-nieuwverkopen-motoren-nederland-stabiel

 

http://www.nieuwsmotor.nl/motornieuws/22378-jonge-motorrijders-vaakst-betrokken-bij-ongeval

 

https://bikenet.nl/tt-circuit-krijgt-upgrade/

 
 
Goed onderhoud geeft laarzen comfort en levensduur

Motorlaarzen zijn meestal gemaakt van een stevige leersoort, die is gelooid en gevet om het stevig, duurzaam en soepel te maken. Vaak hebben ze ook een ademend en waterdicht membraan. Door het gebruik gaan er looistoffen en vetten uit het leer verloren, waardoor het uitdroogt, gevoelig wordt voor barsten en water kan opzuigen. Dan ademt het membraan niet meer en gaan de laarzen klam en koud aanvoelen. Dat wordt erger als het leer vuil is, omdat ook vuil water aantrekt. Goed onderhoud kan het draagcomfort herstellen.
 
 
 
 
Hoe ga je te werk?
 
Schoonmaken

Normale reinigingsmiddelen voor schoeisel laten vaak resten achter. Die resten trekken water aan. Dat blokkeert de langdurige waterafstotendheid, omdat de poriŽn van het membraan hierdoor verstopt raken. Daarom is het beter om de laarzen te reinigen met een speciaal hiervoor ontwikkeld middel.
 
Verwijder eerst oppervlakkig vuil en modder met schoon water en een spons. Gebruik daarna een reiniger speciaal voor motorlaarzen. Bij sterke verontreiniging kun je de reiniger met een nagelborstel inborstelen. Spoel de laars vervolgens af met schoon water.

Impregneren

Na de reiniging moeten de laarzen opnieuw worden geÔmpregneerd. Gebruik hiervoor ook weer een product geschikt voor motorlaarzen. Na 2-3 minuten het te veel opgebrachte middel met een poetslap verwijderen. Laat de laarzen vervolgens drogen.

Door het drogen worden je laarzen langdurig waterafstotend, omdat het een flexibel laagje achterlaat op de individuele vezels van stof en leer. Dit laat waterdamp door, behoudt de ademende eigenschappen en zorgt ervoor dat voeten droog blijven.
Het resultaat

Na een goede onderhoudsbeurt is zowel de waterdichtheid als het draagcomfort van de laars weer in ere hersteld. Bovendien is het leer verzorgd waardoor het soepel blijft en minder last heeft van uitdroging en slijtage. Het verhoogt dus ook de levensduur van de motorlaars.

Meer 130 kilometer per uur trajecten

Rijkswaterstaat verhoogt op 5 februari de maximumsnelheid op 19 trajecten naar 130 kilometer per uur.
Het gaat onder meer om trajecten op de A1, A27, A28, en A58. Daarnaast gaat in mei op de A2 tussen Holendrecht en Vinkeveen de maximum snelheid omhoog naar 130 km/h (avond en nacht). Op de A12 tussen Duiven en de Duitse grens wordt de maximum snelheid dan permanent 130 km/h.
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ĒMet deze uitbreiding van de 130-kilometerwegen zetten we een mooie volgende stap in ons snelhedenbeleid. We streven er naar dat we uiteindelijk op 77 procent van de snelwegen 130 km/h kunnen rijden.
Voor de automobilist wordt de maximum snelheid op snelwegen daarmee steeds eenduidiger.Ē Het definitieve verkeersbesluit voor de verhoging van de snelheid op de 19 trajecten staat vandaag in de Staatscourant. Met deze verhoging mag vanaf vrijdag op 61 procent van de snelwegen 130 gereden worden.

Voor de verhoging van de snelheid op de A2 tussen Holendrecht en Vinkeveen en op de A12 tussen Duiven en Duitse grens wordt het ontwerp-verkeersbesluit op 18 februari gepubliceerd. Voor het traject A2 Holendrecht Ė Vinkeveen gaat het om een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur ís avonds en ís nachts. Daarmee kan op het hele traject tussen Amsterdam en Utrecht vanaf mei tussen 19.00 en 6.00 uur 130 gereden worden. Rijkswaterstaat doet daarnaast onderzoek naar een permanente snelheidverhoging op dit traject. Op de A12 Duiven Ė Duitse grens is voorzien dat de snelheid 24 uur per dag wordt verhoogd naar 130 km/h. Het ontwerp-verkeersbesluit voor de A2 en A12 ligt vanaf 18 februari 6 weken ter inzage.

Nieuwe snelheid pas na aanpassing bord
Vanaf 5 februari worden de borden op de desbetreffende snelwegen vervangen. Pas op het moment dat de verkeersborden zijn aangepast, geldt de nieuwe maximumsnelheid.

Wijziging ontwerp-verkeersbesluit
In het ontwerp-verkeersbesluit van 9 november 2015 was voorzien om ook op de A27 Oosterhout-Zuid over 3 kilometer de snelheid te verhogen. Rijkswaterstaat heeft naar aanleiding van opmerkingen in drie zienswijzen over verkeersveiligheid deze locatie opnieuw bekeken en besloten tot nader onderzoek. Op dit traject van 3 kilometer blijft de snelheid voorlopig 120 kilometer per uur.

Maximum snelheid eenduidiger
In Nederland is de maximumsnelheid 130 kilometer per uur. Als er ruimte is vanuit het oogpunt van milieu en natuur en het kan vanwege de veiligheid van de weg, dan gaat de snelheid omhoog. Dit zorgt ervoor dat de trajecten waar je 130 mag rijden steeds langer worden en het beeld op de snelwegen steeds eenduidiger wordt.

Nieuwe Europese regels voor motorfietskleding
    
FEMA logo thumbHet Europees Parlement heeft deze week besloten dat in vervolg alle motorkleding gezien moet worden als beschermende kleding en dat deze aan alle Europese normen zal dienen te voldoen. Tot nu toe werden alleen beschermende (motorfiets) handschoenen, laarzen en impact-beschermers gezien als beschermende kleding die onder bepaalde normen vallen. Nu heeft het Europees Parlement
besloten om de totale motorfietsuitrusting op te nemen in een nieuwe persoonlijke beschermingsmiddelen-regeling. Dit betekent dat in een paar jaar tijd alle motorfiets spullen die in Europa verkocht worden aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, zodat ze allemaal een minimum aan bescherming moeten bieden tegen slijtage en een impact. Helmen en vizieren vallen buiten het toepassingsgebied van de nieuwe
verordening; deze zijn al gedekt door het VN ECE-reglement nr. 22.

Net zoals dat nu al gebeurt met laarzen en handschoenen, zal er aan de binnenkant van alle motorkleding een label bevestigd moeten worden waaraan de koper kan zien dat deze voldoet aan Europese normen en in welke mate bescherming geboden wordt. Ook dient informatie over onderhoud, opslag en het gebruik ervan te worden vermeld. De precieze normen en wanneer alle motorfiets spullen in de winkels moeten
voldoen aan de nieuwe eisen is nog niet bekend. Dat zou zo maar een paar jaar kunnen duren. De FEMA (Europese federatie van motorrijders) geeft aan motorrijders op de hoogte te zullen houden van alle nieuwe ontwikkelingen.

Deze nieuwe verordening betekent overigens niet dat motorrijders verplicht zullen worden om alleen goedgekeurde kleding te dragen.
Deze regeling gaat alleen over de verkoop van goedgekeurde beschermende kleding en niet over het dragen ervan. Voor zover bekend heeft de Europese Commissie ook geen plannen om het dragen van goedgekeurde motorkleding verplicht te gaan stellen.

Dolf Willigers, secretaris-generaal van de FEMA: "Als alle motorfietskleding voldoet aan een standaard weet je wat de hoeveelheid bescherming is die je kunt verwachten. Dat is consumentenbescherming die we nu niet hebben. Natuurlijk zullen de nieuwe normen aan de behoefte van motorrijders moeten voldoen, maar met de informatie die we nu hebben, heb ik er alle vertrouwen in dat dit het geval zal zijn.
Zolang de Europese autoriteiten deze normen niet zullen gebruiken om rijders te dwingen alleen goedgekeurde motoruitrusting te dragen, en we zullen er op toe zien dat dit niet zal gebeuren, is de standaardisatie van de motorfietskleding een goede zaak voor de motorrijder." 
 
 
Reflecterend vest in Frankrijk vanaf nu verplicht

Vanaf 1 januari 2016 is het in Frankrijk ook op de motor voor bestuurder en passagier verplicht een CE-gehomologeerd reflecterend vest ('gilet de haute visibilite') bij zich te hebben. Het is daarbij ook verplicht dit als motorrijder of bestuurder van een driewieler aan te trekken als u buiten de bebouwde kom stil komt te staan bij een niet meer werkende motorfiets/driewieler of bij een noodstop om een andere reden. De boete voor het niet bij zich hebben van een fluorescerend hesje is met € 38 zeker niet hoog, maar een noodstop kan voor nog veel meer kosten zorgen; bij het dan niet bij zich hebben van het vest kan de boete -als extra pech- oplopen tot maximaal 750 euro! Overigens geldt deze regel ook voor fietsers en bestuurders van een rolstoel. Voor auto's komen er nog de bekende gevarendriehoek en een alcoholtest ("ethylotest") bij, maar die laatste twee gelden dus niet voor motorrijders.
 



MTC de Flint'n Rieders
info@flintnrieders.nl
KvK 40049019
IBAN NL73 RABO 0309 2395 91
Inloggen
Toegangsnaam

Wachtwoord
Aanmelden
Wachtwoord opvragen
Privacy Statement
Disclaimer

© 2011 Plan Plan Internet BV