Hier bent u: Motornieuws

Motornieuws

 Goed onderhoud geeft laarzen comfort en levensduur

Motorlaarzen zijn meestal gemaakt van een stevige leersoort, die is gelooid en gevet om het stevig, duurzaam en soepel te maken. Vaak hebben ze ook een ademend en waterdicht membraan. Door het gebruik gaan er looistoffen en vetten uit het leer verloren, waardoor het uitdroogt, gevoelig wordt voor barsten en water kan opzuigen. Dan ademt het membraan niet meer en gaan de laarzen klam en koud aanvoelen. Dat wordt erger als het leer vuil is, omdat ook vuil water aantrekt. Goed onderhoud kan het draagcomfort herstellen.
 
 
 
 
Hoe ga je te werk?
 
Schoonmaken

Normale reinigingsmiddelen voor schoeisel laten vaak resten achter. Die resten trekken water aan. Dat blokkeert de langdurige waterafstotendheid, omdat de poriŽn van het membraan hierdoor verstopt raken. Daarom is het beter om de laarzen te reinigen met een speciaal hiervoor ontwikkeld middel.
 
Verwijder eerst oppervlakkig vuil en modder met schoon water en een spons. Gebruik daarna een reiniger speciaal voor motorlaarzen. Bij sterke verontreiniging kun je de reiniger met een nagelborstel inborstelen. Spoel de laars vervolgens af met schoon water.

Impregneren

Na de reiniging moeten de laarzen opnieuw worden geÔmpregneerd. Gebruik hiervoor ook weer een product geschikt voor motorlaarzen. Na 2-3 minuten het te veel opgebrachte middel met een poetslap verwijderen. Laat de laarzen vervolgens drogen.

Door het drogen worden je laarzen langdurig waterafstotend, omdat het een flexibel laagje achterlaat op de individuele vezels van stof en leer. Dit laat waterdamp door, behoudt de ademende eigenschappen en zorgt ervoor dat voeten droog blijven.
Het resultaat

Na een goede onderhoudsbeurt is zowel de waterdichtheid als het draagcomfort van de laars weer in ere hersteld. Bovendien is het leer verzorgd waardoor het soepel blijft en minder last heeft van uitdroging en slijtage. Het verhoogt dus ook de levensduur van de motorlaars.
 

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft twee nieuwe verkeersrapporten gepresenteerd.

Het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021 en het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030. Aanleiding is (onder andere) de toename van het aantal verkeersslachtoffers en de stabilisering van het aantal verkeersdoden. In het plan komen twee punten richting motorrijders voor, vooral gericht op extra cursussen voor motorrijders.

Er is hierover overigens nog geen beslissing genomen, maar de opening is er nu, gezien de nogal algemene tekst, die vooral op "hogere orde vaardigheden" voor motorrijders van toepassing kan zijn: "de Rijksoverheid zal bezien op welke manier hogere orde vaardigheden aangeleerd en/of getoetst kunnen worden. Hierin wordt onder meer gekeken naar de wijze van examinering en de eisen aan rijbewijzen per modaliteit. De ervaringen en resultaten uit andere landen (EU-lidstaten, maar met name de VS en AustraliŽ) worden hierin meegenomen.Ē  

Verder wordt er gekeken naar motorhelmen die verouderen: "motorhelmen zijn beperkt houdbaar (het gas loopt langzaam uit het schuim in de helmen) maar mogen nu nog onbeperkt verkocht worden. Het is een wens van motorrijders om de productie-datum (of THT datum) in de helm te zetten als opstap naar een verbod op de verkoop van te oude helmen. In ECE (Economic Commission Europe) verband zal dit in de relevante werkgroepen worden geagendeerd." Op dat vlak wordt er ook nog eens geprobeerd motorrijders te overtuigen van het nut van veilige motorkleding. Hoe oud is uw helm ?? is die inmiddels aan vervanging toe ??


Europese regels voor motorfietskleding
    
Het Europees Parlement heeft deze week besloten dat in vervolg alle motorkleding gezien moet worden als beschermende kleding en dat deze aan alle Europese normen zal dienen te voldoen. Tot nu toe werden alleen beschermende (motorfiets) handschoenen, laarzen en impact-beschermers gezien als beschermende kleding die onder bepaalde normen vallen. Nu heeft het Europees Parlement
besloten om de totale motorfietsuitrusting op te nemen in een nieuwe persoonlijke beschermingsmiddelen-regeling. Dit betekent dat in een paar jaar tijd alle motorfiets spullen die in Europa verkocht worden aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, zodat ze allemaal een minimum aan bescherming moeten bieden tegen slijtage en een impact. Helmen en vizieren vallen buiten het toepassingsgebied van de nieuwe
verordening; deze zijn al gedekt door het VN ECE-reglement nr. 22.

Net zoals dat nu al gebeurt met laarzen en handschoenen, zal er aan de binnenkant van alle motorkleding een label bevestigd moeten worden waaraan de koper kan zien dat deze voldoet aan Europese normen en in welke mate bescherming geboden wordt. Ook dient informatie over onderhoud, opslag en het gebruik ervan te worden vermeld. De precieze normen en wanneer alle motorfiets spullen in de winkels moeten
voldoen aan de nieuwe eisen is nog niet bekend. Dat zou zo maar een paar jaar kunnen duren. De FEMA (Europese federatie van motorrijders) geeft aan motorrijders op de hoogte te zullen houden van alle nieuwe ontwikkelingen.

Deze nieuwe verordening betekent overigens niet dat motorrijders verplicht zullen worden om alleen goedgekeurde kleding te dragen.
Deze regeling gaat alleen over de verkoop van goedgekeurde beschermende kleding en niet over het dragen ervan. Voor zover bekend heeft de Europese Commissie ook geen plannen om het dragen van goedgekeurde motorkleding verplicht te gaan stellen.

Dolf Willigers, secretaris-generaal van de FEMA: "Als alle motorfietskleding voldoet aan een standaard weet je wat de hoeveelheid bescherming is die je kunt verwachten. Dat is consumentenbescherming die we nu niet hebben. Natuurlijk zullen de nieuwe normen aan de behoefte van motorrijders moeten voldoen, maar met de informatie die we nu hebben, heb ik er alle vertrouwen in dat dit het geval zal zijn.
Zolang de Europese autoriteiten deze normen niet zullen gebruiken om rijders te dwingen alleen goedgekeurde motoruitrusting te dragen, en we zullen er op toe zien dat dit niet zal gebeuren, is de standaardisatie van de motorfietskleding een goede zaak voor de motorrijder." 
 
 
Reflecterend vest in Frankrijk vanaf nu verplicht

Vanaf 1 januari 2016 is het in Frankrijk ook op de motor voor bestuurder en passagier verplicht een CE-gehomologeerd reflecterend vest ('gilet de haute visibilite') bij zich te hebben. Het is daarbij ook verplicht dit als motorrijder of bestuurder van een driewieler aan te trekken als u buiten de bebouwde kom stil komt te staan bij een niet meer werkende motorfiets/driewieler of bij een noodstop om een andere reden. De boete voor het niet bij zich hebben van een fluorescerend hesje is met € 38 zeker niet hoog, maar een noodstop kan voor nog veel meer kosten zorgen; bij het dan niet bij zich hebben van het vest kan de boete -als extra pech- oplopen tot maximaal 750 euro! Overigens geldt deze regel ook voor fietsers en bestuurders van een rolstoel. Voor auto's komen er nog de bekende gevarendriehoek en een alcoholtest ("ethylotest") bij, maar die laatste twee gelden dus niet voor motorrijders.
 

Levensduur van een helm (bron MotoPort.nl)

 

Het grootste deel van de motorrijders rijdt met een te grote of zelfs versleten helm. Wist je dat een helm eigenlijk maximaal 7 jaar meegaat ? Dit heeft niet zozeer met de buitenschaal van de helm te maken, maar meer met de binnenkant. De dempende binnenschaal is gemaakt van polystyreen (piepschuim) en met de tijd verliezen de luchtkamertjes hun veerkracht. Dit heeft tot gevolg dat de binnenschaal verhardt en door het krimpen van de schaal wordt de helm dus ruimer. Dit laatste zorgt er dan voor dat de helm gaat schommelen, draaien en dus onveilig is geworden. Door het ontbreken van een goede dempende werking is de helm alleen nog een hoofddeksel, in plaats van een veiligheidshelm waar hij voor bedoeld is. Afhankelijk van de buitenschaal bevat de binnenschaal meer of minder luchtkamertjes. Hoe meer luchtkamertjes, des te beter de demping en hoe langer de helm meegaat. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnenmateriaal, versleten.

Het niet dragen van de helm verlengt in geen geval dus de levensduur van een helm!Het veelvuldig gebruiken van de helm is wel van invloed op de levensduur, door intensief gebruik is de levensduur korter. Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.

Helm vervanging checklist (bron MotoZoom)

Over het algemeen wordt aangeraden je helm te vervangen als...

  • ...die een klap opgevangen heeft (ook als je hem per ongeluk een paar keer hebt laten vallen)
  • ...de voering en/of het sluitingssysteem los beginnen te hangen of als die er afgeleefd uit beginnen te zien
  • ...als die te los zit. Test dit door de helm op te zetten, de sluiting vast te maken en je hoofd heen en weer te schudden. Beweegt de helm afzonderlijk van je hoofd? Dan is het tijd voor een nieuwe!
  • ...als er inkepingen te zien zijn in de helmschaal en/of witte krassen op oppervlakken met zwarte verf

Als Motorclub hebben wij veiligheid heel hoog in het vaandel staan en zullen deze ontwikkelingen nauwgezet volgen en eventuele nieuwtjes aan u melden.

 


 Motorrijden als hersengymnastiek (bron Nieuwsmotor.nl)

Het staat nu ook wetenschappelijk vast: motorrijden is goed voor de hersenactiviteit. Het is de Japanner Ryuta Kawashima die er een studie aan gewijd heeft; inderdaad, die van de bekende Nintendo DS? Brain training. Volgens de studie worden de hersenen van de motorrijder beter en meer gestimuleerd dan die van de automobilist. Het rijden met een motorfiets vereist veel meer alertheid en hierdoor zouden de hersenen van de motorrijder veel minder snel onderhevig zijn aan ouderdomsverschijnselen. Ryuta Kawashima voerde zijn studie uit aan de Universiteit van Tohoku. Hij deed dit in samenwerking met Yamaha. Kawashima zocht een groep van 22 mannen van middelbare leeftijd uit. Het criterium was dat ze over een motorrijbewijs beschikten, maar minstens 10 jaar niet meer met een motor hadden gereden. De helft van de groep diende 2 maanden lang een motor te gebruiken voor zijn woon/werkverkeer, de andere groep diende zich zoals gewoonlijk te verplaatsen. De studie brengt aan het licht dat de motorrijders veel beter scoorden tijdens de opgelegde vaardigheidstests. Volgens de professor zorgt een comfortabele omgeving dat menselijke hersenen al snel luier worden. Het motorrijden zorgt er voor dat de hersenen minder snel verouderen. Volgens Kawashima, zelf een grage motorrijder, bewijst zijn studie dat je door met de motor naar het werk te rijden, je mentale conditie flink kunt opkrikken. 

Nederlands motormarkt groeit 3% in 2018(bron Nieuwsmotor.nl)

De Nederlandse markt voor nieuw verkochte motorfietsen groeide in 2018 marginaal met 2,87 procent ten opzichte van 2017, waardoor het totaal aantal nieuw geregistreerde motorfietsen in het hele jaar op 13.104 uitkwam, zo blijkt uit cijfers van RDC. Vorig jaar waren dit nog 12.740 op kenteken geregistreerde motorfietsen. BMW Motorrad is daarmee voor de negende maal op rij marktleider op de Nederlandse motormarkt voor nieuw verkochte motorfietsen geworden. Het Duitse merk zette in 2018 in totaal 2081 motorfietsen op naam, Yamaha volgt op zeer korte afstand met 2015, Kawasaki werd derde met 1809. 

In december kwam Yamaha nog bijna bij BMW langszij, met 44 geregistreerde kentekens in de laatste maand van het jaar ten opzichte van de 25 van BMW Motorrad. Opvallend, want vorig jaar ging het in december met 12 voor Yamaha en 48 voor BMW eigenlijk net andersom. Overigens geldt als bijzondere factor in de cijfers dat de "oude" motorfietsen met EURO3 homologatie voor 2019 op kenteken moesten staan, maar dat dit niet tot extra kentekenregistraties in december heeft geleid. 

BMW en Yamaha groeiden in het afgelopen jaar, maar de grootste stijging was er voor KTM, net als bij zustermerk Husqvarna (11e met 166 in 2018) zorgde de aanstelling van nieuwe dealers, opvallende nieuwe modellen en meer zichtbaarheid in de motormarkt voor forse groei. Voor Kawasaki was de lichte daling de eerste in de jaren na de nieuwe opzet van de marketing/sales organisatie. Voor Honda was de daling zo groot door problemen met de dealerorganisatie, die volgens de meeste betrokkenen nu overigens opgelost zijn. 

 



MTC de Flint'n Rieders
info@flintnrieders.nl
KvK 40049019
IBAN NL73 RABO 0309 2395 91
Inloggen
Toegangsnaam

Wachtwoord
Aanmelden
Wachtwoord opvragen
Privacy Statement
Disclaimer

© 2011 Plan Plan Internet BV