Hier bent u: Verslagen > 2012

2012

Presentatie Dakar avontuur 2012 van en door Geert Mulder

Het regende pijpenstelen op vrijdagavond 14 december zodat de plassen op de vloer lagen toen we de trainingsmotor van Geert in de zaal zetten. Er waren weinig mensen die zich aangemeld hadden dus het was afwachten hoeveel belangstellenden er waren. Tenslotte waren er 13 leden en 8 niet leden zodat we met een groepje van 21 mensen Geert z’n verhaal aanhoorden.
Geert had van te voren aangegeven dat hij liever op de motor zat dan er over praten. Maar na eerst uit de doeken gedaan te hebben waarom hij überhaupt aan dit avontuur begonnen was, was er niets meer te merken van enige schroom. Vervolgens kwam het bij elkaar schrapen van de benodigde pegulanten aan de orde wat al een Dakar op zich bleek te zijn.
Ook het leren omgaan met een roadbook waar hij geen enkele ervaring mee had, conditietraining, trainingswedstrijden in o.a. Marokko, enz. werden verhaald. Daarna kwamen per wedstrijddag de hoogtepunten, dieptepunten, mazzeltjes, pech, hitte, koude en soms het bijkans gekkenwerk met de daaraan verbonden risico’s aan de orde. Op een rustige en prettige manier, af en toe voorzien van Drentse droge humor, vertelde Geert zijn avontuur.
Alle toehoorders hingen aan z’n lippen en we hebben alleen maar meer respect en waardering voor de Dakar (motor)rijders gekregen.
Niemand heeft zich een moment verveeld, knap hoe hij onze aandacht 2 uur vast wist te houden.

Geert bedankt!

Jan Mook

Rivierenweekend van 24 t/m 26 augustus 2012

Vrijdag 24 augustus
Vrijdag 24 augustus vertrekken we vanaf Hunso motoren niet helemaal volgens de planning maar om 8:15 vertrokken met 14 personen en 12 motoren richting de achterhoek voor een mooie 1e dag mooi weer eerst wat fris maar later erg warm op richting de achterhoek via mooie wegen, onderweg in Holten een kopje koffie gedronken bij cafe Biester waar we allemaal even konden bijpraten, niet te lang natuurlijk anders komen we er niet. Via mooie wegen door de achterhoek en later door Duitsland langs het water diverse sluizen mooie uitzichten, kleine bootje tot jachten tot mega transport boten. Maar met een kop koffie en een koek konden we het natuulijk niet de hele dag teren, Dus zijn we in Duitsland bij de restaurant Drie Raven wat gaan eten het ging al wat moelijk met opnemen van de bestellingen, maar ze kwam op een gegeven moment terug met een keuze van een salade of een curry soep of een carpaccio, de ene nam soep de ander een salade een drankje er bij het was warm, maar toen we moesten we afrekenen, toen kregen we het nog warmer, een gewoone salade met blokjes kip er in  koste maar  €14.00 ! een drankje er bij € 17.00 armer een bord ja een heel groot  bord een beetje soep € 8.50. Na de schrik zijn we vertrokken om onze trip af te maken via mooie wegen  op naar ons hotel, Hotel Am park in Willich een keurig hotel nette schone kamers maar geen eten en drinken mogelijk. Maar dat is geen probleem we hebben in het centrum gegeten wat gedronken.

Zaterdag 25 augustus
Na een goede nachtrust, komen we onze kamers uit Polizei op het pleintje, bleek er in de nacht een inbraak te zijn geweest bij de receptie ze hadden geprobeerd de kluis mee te maar de kluis meenemen is niet gelukt, lekker ontbijten, komt je er een dame naar ons toe over 2 uren kunt u pas weg (11:00) kunnen niet bij de receptie. Dat was veel te laat dus contant geld gehaald afgerekend en vertrokken. Op naar Brielle ons volgende hotel, mooi niet te warm weer maar naarmate we richting  zeeland kwamen nam de wind enorm toe, maar dat mag de pret niet drukken. Nadat we het hotel hadden geregeld, de kamers verdeeld even opfrissen, het centrum van Brielle in, wat gaan we eten? de keuze is pizza geworden een restaurant gezocht. Allemaal wat lekkers uitgezocht lekker gegeten, maar het was wel een plakkerig geheel. Na dat we het eten op hadden terug naar het hotel voor een borrel te kopen, in het cafe was een d.j. aanwezig dat hebben we geweten heel luidde muziek voor de een mooi voor de andere "rommel pot" maar we hebben ons prima vermaakt.

Zondag 26 augustus
Na een goed ontbijt zijn we allemaal met goede moed vertrokken een er bewolkte dag maar dat hoeft niet veel te betekenen. In de ochtend wel veel regen gehad. maar toen we vertrokken scheen de zon. Onderweg na ongeveer 20 km wilde de motor van Renate bij het verkeerslicht niet meer van de plek komen, naar de kant kijken wat er aan de motor mankeert,vermoedelijk de cardan stuk, ANWB  bellen afslepen. Helaas we moesten Renate achter laten, het was niet anders. Al snel trok de lucht dicht  regen snel de regenkleding aan maar goed ook veel regen gehad onderweg (het kan niet altijd mooi zijn) via mooie wegen richting het noorden, wegens de regen vlak voor Zwolle route afgebroken wel via binnen wegen richting Pesse, daar we afscheid van elkaar genomen hebben met veel regen. Weer een geslaagde rit waar we allemaal weer van hebben kunnen genieten ondanks de regen zondag.
Bas Veldman

Verslag 2e Estafetterit 27 juni 2012.

Met de eerste rit waren we geëindigd bij café het Keerpunt in Spijkerboor en nu stond we (Willem Mulder en Jan Mook) te wachten op de eerste mensen. Zouden ze het wel begrepen hebben dat we niet in Borger beginnen maar in Spijkerboor? Weldra hoorde we de eerste motor brommen en arriveerde Lucas als eerste. Voor dat het 19:00 uur was stonden er al 11 motoren opgesteld waarvan er 1 bereden werd door de enige dame van het gezelschap namelijk Henni.
Piet belde nog even met Dina om het aantal koffiedrinkers door te geven en nadat na even wachten Bas arriveerde, vertrokken we. In het totaal 12 motoren, niet slecht voor woensdagavond.
De rit voerde ons door het Groninger land en je verwacht het niet direct maar daar zijn genoeg bochtige en leuke stuurweggetjes te vinden, afwisseling genoeg. Het weer hield zich goed, droog bewolkt en een aangename temperatuur.
Oei!, de aankomst in Loppersum was iets minder. Bij de ingang van het dorp stond een groot bord, MODDER ! Wat men precies aan het doen was weet ik niet maar de weg was bedekt met een dikke laag vette modder. Met een paar honderd meter glibberen en glijden heeft iedereen deze "hobbel” zonder problemen genomen.
Met een beetje smerige motoren zijn we aan het Hoendiep in Hoogkerk gearriveerd waar Dina ons met koffie en koek stond op te wachten. Dat smaakt wel zo’n stuk koek bij de koffie. Dina en Piet bedankt voor jullie gastvrijheid, het was super.
Via Vries, waar Henni en Albert Jan afhaakten, zijn we weer huiswaarts gekeerd waar we nog net op tijd waren om het laatste stukje van de verlenging en vervolgens de strafschoppen van de wedstrijd Spanje – Portugal te zien.
Ik weet het nu zeker, ik vind motorrijden leuker dan voetballen kijken!

Jan Mook

Emsland weekend 15 t/m 17 juni 2012

Dag 1
Nadat we van koffie waren voorzien en iedereen aanwezig was zijn we even na achten vertrokken richting Heede. De route voerde ons richting Schellingen waarna we eigenlijk ongemerkt het Duitse land binnen reden. Via kleine dorpjes waar je anders eigenlijk alleen maar via de B70 langs rijdt kwamen we rond een uur of 10 (?) aan in Heede, waar we door onze gastheer en gastvrouw werden onthaald. De slaapplaatsen werden verdeeld, en nadat we hadden gekeken wat de oorzaak was van de rode waas die een enkeling voor de ogen had gekregen, konden we aan de koffie met gebak wat we ons goed lieten smaken.
Na de koffie gingen we verder richting het noord-oosten en kwamen we onder andere langs Aschendorf, Leer en Aurich.
In de buurt van Aurich werd er speciaal voor de Reisenduro’s nog een stukje off-road gereden, dit was gelukkig niet echt hardcore (aangereden gravel) waardoor ook de aanwezige choppers er langs konden. Na enig zoeken kwamen we in Schortens bij restaurant Friesen-Hof terecht waar de eetstop was geplant. Hier wist men al wat we wilden eten, niet door middel van telepathie, maar doordat we tijdens het koffiedinken onze keuze hadden aangestreept en dat had Martin alvast vooruit gefaxt.
Binnen een minuut of 10 stonden de salade’s, boerenommeletten en dergelijke al op tafel zodat de inwendige mens weer versterkt kon worden.
Inmiddels was het lichtelijk begonnen te regenen dus bij vertrek was het zaak om de handschoenen en kolletjes goed bij de jas in te stoppen zodat het water niet toch stiekem ergens naarbinnen sijpelt. De terugreis verliep weer langs allerlei leuke weggetjes en werd afgewisseld met wat regenbuitjes en een waterig zonnetje.
Eénmaal terug in Heede was de kleding grotendeels alweer droog gewaaid en konden we de motoren parkeren in de loods.
Voor het avondeten waren er twee barbecue’s geregeld en was er vlees en salade’s in overvloed. Omdat het weer goed meewerkte was het nog laat druk op het terras, pas toen het toch wat begon te sputteren kwam iedereen weer naar binnen om daar de avond af te sluiten onder het genot van een glas wijn, bier of cola.
Al met al was het een geslaagde dag.

Harwil Schuiling

Dag 2
Vorig jaar hebben Martin en Angela voor het eerst de Flinten uitgenodigd voor een motorweekend in Heede. Het bleek een groot succes; het was super gezellig en zeker voor herhaling vatbaar.
Dit jaar waren Martin en Angela opnieuw bereid om hun huis een weekend lang om te bouwen als clubhuis van MTC De Flint’n Rieders.
Vrijdagmorgen vertrokken 18 Flinten vanuit Borger voor een weekend naar Heede. Ondanks het regenachtige weer was de motorpret er niet minder om. Zaterdag rond 8 uur zou ik ‘s morgens in Buinen zijn om samen met Willem een dag mee te rijden met de Flinten die vrijdag al richting Emsland waren vertrokken. Aangezien ik maar een matige aanleg voor topografie heb was ik vroeg uit Potjewolde vertrokken zodat ik zeker niet te laat zou zijn. Voor half 8 was ik bij Trijntje en Willem. Goed hè! Nadat we eerst nog een kop koffie hadden gedronken vertrokken we richting Emsland. Rond half negen kwamen we bij de groep aan die nog druk aan het ontbijten was. De stemming van de vorige avond zat er nog goed in. Ze hadden ‘s avonds een BBQ gehad en de weergoden waren hun gunstig gezind geweest. Ze hadden de hele avond buiten op het terras kunnen vertoeven.
Op het programma van vandaag stond een bezoek aan een Veenmuseum en een bezoek aan het Umspannwerk in Dörpen. Twintig Flinten reden in een lange sliert door het uitgestrekte landschap in Emsland en omgeving. Rond 11 uur arriveerden we in Elisabethfehn waar we werden getrakteerd op koffie met taart alvorens wij het museum zouden gaan bezoeken. Het Moor- und Fehnmuseum Elisabethfehn is een goed overzichtelijk en verzorgd museum dat informatie geeft over vroeger tijden. Zoals wij het meisje van Yde hebben, zag ik dat ze hier ook hun eigen veenlijk hadden. Rond de middag vertrokken wij richting Sögel waar de lunch was voor vandaag. In de Schloss-grill stond op de lunchkaart: goulaschsoep met broodjes kaas of ham. Zowel de soep als de broodjes vonden gretig aftrek bij onze clubleden. Hierna gingen we weer richting Dörpen waar een bezoek gepland stond aan het Umspannwerk. Indrukwekkend was het om een keer op dit terrein te mogen lopen. Normaliter verboden terrein voor bezoekers. Martin, onze voorzitter, heeft echt alles op alles gezet voor een rondleiding over het terrein van de in aanbouw zijnde Umspannwerken. Onze techneuten binnen de club stelden dan ook veel vragen aan de gids en deelden over en weer informatie uit. Slechts één van onze mannelijke deelnemers, Harrie D., gaf aan een peepshow interessanter te vinden. Een "dirty mind is joy forever " zullen we maar denken. Hierna gingen we richting Heede om ons op te frissen voor het avondeten. Op het avondmenu stond een heerlijke schnitzel, diverse soorten aardappelen, groenten, rauwkost, paddenstoelen met kip en een heerlijk toetje. Heerlijk en prima geregeld door de catering in een nabij gelegen dorp. Nadat we eerst nog hadden zitten uitbuiken zijn Willem en ik rond 20.00 uur huiswaarts gegaan. De andere Flinten zijn nog een wandeling gaan maken in de omgeving. Zondag keerden ook de overige 18 Flinten weer huiswaarts nadat ze eerst een mooie toerrit hebben gemaakt door het mooie Emsland.
Rest mij nog Martin en Angela te bedanken voor de gastvrijheid in hun huis en Angela voor het uitzetten van de mooie motorroutes. Wat mij betreft mag het wel een jaarlijkse traditie worden!

Met dank aan Carolien Spelten en Harwil Schuiling voor de foto's.

Eifelrit 2012

Dag 2: Vanmorgen vroeg opgestaan.Na een lekker ontbijt met van alles en nog wat (wat weer bijzonder was en smakelijk ) de motoren maar weer klaargezet voor een mooie rit naar Trier.Het weer was een beetje somber, maar rijdend door de mooie glooiende landschappen gevuld met de heerlijke geuren van bloeiend koolzaad veranderde mijn stemming al gauw in een positieve stemming. Aangekomen in Trier bij de Kathedraal, waar we probeerden onze motoren kwijt te raken,gaf dat toch wel wat probleempjes. Ik raakte mijn motor kwijt op een stukje looppad,en zette hem daar neer in de hoop dat er bij terugkomst geen bon aan zat.Dat is gelukt. Of dat zo was met Walter weet ik niet.Dat horen we later nog wel.We lieten ons de koffie goed smaken,al was het een beetje fris op het terras. Hier kregen we de tijd om een stukje stad te verkennen. We kwamen via de winkelstraat op een plein waar allerlei kramen stonden. Daar door wandelend (het weer was intussen opgeknapt ) lekker lopend in de zon zagen we zoekend naar een terrasje. Een SUBWAY . Je weet wel van die heerlijke broodjes.
Piet en Mien hadden dat ook al opgemerkt, en samen een paar heerlijke broodjes laten klaarmaken en gegeten.Na terugkomst bij de motor werd de rit voortgezet. Na wat bochtenwerk enz. kwamen we al op tijd weer aan bij ons Hotel. De jassen uit. Onder de douche,en vandaar naar de kroeg.Het bier smaakte goed.  Toen werd het menu op tafel gezet, wat bestond uit een kippensoep,
Puree Goulash en heerlijke asperges,bloemkool ,patatjes e.d. ijs na HEERLIJK……….

Nog wat gewandeld en op naar de volgende dag.

Koos Danhof

Dag 4 :Na een hele gezellige avond, die aansluitend aan een super derde toer dag, waarin (uiteraard) weer teveel is genuttigd van de heerlijke Duitse versnaperingen aan de bar…, traden we de vierde dag om 08.00 uur bij het ontbijt.
Het was weer uitgebreider dan de vorige dag, ongelooflijk wat wij allemaal te eten gekregen hebben, nu was er naast de gebruikelijke kaas worst Duitse broodjes jus koffie thee en een eitje ook verse worst uit de slagerij Brie, zalm het kon niet op.
Tonnetje rond probeerden wij ons steeds krapper wordende motorkleding aan te trekken om stipt 09.00 uur te vertrekken.
Het was prachtig weer zonnig en warm dus alle onderkleding thermo, voeringen etc bleven in de kamer en dat was maar goed ook…. AJ voorop prachtige wegen genieten !
De eerste bestemming van die dag was Burcht ELtz,  Martin en Antje hadden de voorbereiding gedaan waarvoor chapeau!, maar wat opviel was dat ze niet wilden zeggen over hoeveel km de koffiestop zou zijn (normaal zo’n 75 km) maar dat werd al snel duidelijk, we moesten wel 127 km rijden voordat we stopten en toen kwam de verassing, de Burg moesten we naartoe lopen, 2.5 km en niet zomaar nee, over een modderig bergpaadje omhoog !
Kletsnat bezweet (motorkleding is niet echte de juiste uitrusting voor een bergwandeling..) kwamen we na 45 minuten bij de Burcht, waar we eindelijk de welverdiende koffie en gebak kregen.  Na de koffie volgde een bezoek aan de schatkamer een rondleiding door de Burcht, machtig interessant vooral alles wat de gids in het Nederlands aan ons vertelde. Op www.burg-Eltz.de kan je, wanneer je geïnteresseerd bent, de details nalezen.
Na een afdaling terug naar de parkeerplaats, waar we om 14.35 arriveerden, besloten wij direct een lunch te gebruiken en af te wijken van de geplande route (sorry M en A) we lieten het ons goed smaken (hoe kan het anders heerlijke braadworst pommes, omeletten etc.) de Flintn Rieders zouden eigenlijk anders moeten heten, niemand valt af tijdens zo’n, motor tocht zelfs niet als we 5 km moeten klauteren…
Om 15.30 uur werd de motortocht vervolgd (nog 160 km te rijden) en het eerste stukje was wel heel merkwaardig, de Trike was een beetje droevig en liet z’n  kopje hangen, maar na wat opbeurende woorden had zij er weer zin in en hield moeiteloos alle motoren bij. We reden over een voormalig vliegveld, nadat AJ geprobeerd had via de vertrekhal te rijden overigens, het leek wel een landingsbaan, vlak lans een geparkeerde Jumbo 747 !
Daarna volgde een adembenemende rit o.a  langs de Moezel met prachtige uitzichten, een aanrader wat is het daar mooi, om 19.00 uur waren we weer terug in het hotel waar we voorafgaand aan opnieuw een copieus drie gangen diner voorgeschoteld kregen, met Rost- braten en asperges etc.
We sloten de avond af, waar anders in de bar waar we onder het genot van een drankje de dag doornamen, de vrouw des huizes een presentje voor de goed zorgen aanboden om daarna tevreden naar bed te gaan, alweer de vierde dag voorbij, morgen alweer naar huis.

Walter Spelten

Groningen- rit 2012

Op de koude zondagmorgen van 6 april vertrokken er toch nog 16 motorrijders. Vanaf Borger ging de tocht over mooie landweggetjes naar de koffiestop in Midwolda. Onderweg was er al een prachtig uitzicht over de koolzaadvelden, en kwamen we door kleine Groninger dorpjes en streekjes. De lunchstop was bij café Hammingh, een prachtig oud pandje waar we op zolder heerlijk van de Groningse kost hebben gegeten. Het laatste gedeelte van de rit kwam Piet met duo passagier Dina zonder benzine langs de kant van de weg te staan. De redder was Erik die niet alleen voor eigen inwendige mens vocht op zijn rug mee voerde, maar ook nog voor de motor een kannetje benzine in de koffer had. Nadat we uiteindelijk toch nog een benzinepomp hadden gevonden begon de afvalrace, een ieder die in de buurt woonde waar de route langs ging besloot om richting huis te rijden. Zodoende kon het gebeuren dat er uiteindelijk ( 3 motoren?) in Borger zijn gearriveerd.
Met dank aan Harrie die deze mooie rit had uitgezet.!

Henni van het Hof

Harrie van Dijk heeft een mooi filmpje op Youtube gezet waar een korte impressie van de Groningen- rit op staat. http://youtu.be/DCtY6ZpvYNU

Drenthe-rit 2012

Rond 9.30 uur vertrokken we voor een rondje Drenthe op de motorfiets…….
Ondanks de slechte weersverwachtingen - wisselend bewolkt en verspreid over het land buien die gepaard gaan met onweer en hagel, waren onze clubleden goed vertegenwoordigd.
De weergoden waren redelijk goed gestemd een enkele regenbui viel ons ten deel.
Onze eerste koffiestop was bij Bakker Joost in Odoorn.
Net zoals onlangs in Annen was ook deze keer de koffie met taart weer verrukkelijk! Voor een ieder die in de buurt van Annen of Odoorn komt is Bakker Joost een echte aanrader….
De toertocht ging vervolgens door vele mooie Drentse dorpjes zoals Zweeloo bekend van zijn Saksische boerderijen die een beschermd dorpsgezicht vormen. En Dwingeloo dat in 2011 uitgeroepen werd tot het groenste dorp van Nederland. Om maar enkele mooie Drentse dorpen te noemen.
Rond de middag waren we weer terug in Borger waar we eerst een lunch hebben genoten alvorens we startten met de tweede toertocht. Deze keer was onze koffiestop in Oudemolen. Het dorp is genoemd naar de vervallen watermolen die hier in de Drentsche Aa heeft gestaan.
Hierna vertrokken wij weer richting Borger via prachtige mooie slingerwegen. We kunnen wel stellen dat toercommissielid Jan Mook ons een goed beeld heeft gegeven hoe mooi onze provincie wel is.

Openingsrit 2012

Was het verleden week nog rokjesweer, nu was de thermokleding beslist niet overbodig onder de motorkleding vandaag. Ondanks de koele temperaturen waren er ruim twintig Flint'n Rieders op de eerste motortoertocht van 2012.
We kunnen dus zeker spreken van een zeer geslaagde opkomst van onze clubleden. De openingstoertocht ging door diverse leuke plaatsen in de omgeving van Borger. Bij Bakker Joost in Annen kregen we namens de motorclub de jaarlijkse openingstraktatie aangeboden: koffie met taart.
De kop is eraf, op naar de volgende motortoertocht die wordt gereden op eerste paasdag om 9.30 uur voor een tocht van 150 km.
Namens de toercommissie hopen we dan weer op een grote opkomst van onze clubleden !