Hier bent u: Verslagen > Scandinavië-rit

Scandinavië-rit 13 t/m 22 juli 2012
 
Dag 1:
Vrijdag de 13e werd er volgens planning om 8:15 uur vertrokken bij Hunsow motoren te Borger.
De groep van 7 personen, 1 vrouw en 6 mannen, met 6 motoren, begon aan de rit van ca. 400 km naar Kiel (D) in de stromende regen onder aanvoering van A.J.
Er werd nog even een "ommetje” gemaakt via Annen om de radio van Jan M. te halen daar die van Bas V. (staartrijder) steeds storingen had.
Na een 100 km gereden te hebben stelde de regen niet veel meer voor en werden we op een waterig zonnetje getrakteerd, die gaandeweg steeds meer aan kracht won.
De temperatuur liep op tot zo’n 20 gr.C , wat het motorrijden aangenaam maakte.
Daar we enigszins op tijd stonden, vertrek boot vanuit Kiel om 14:00 uur,  paste ons de opstopping voor de Elbe tunnel bij Hamburg  geheel niet.
Uiteindelijk kwamen we juist op tijd aan. Pffffff….!!
Kort nadat we ingescheept waren en we de motoren nog aan het "vastsjorren” waren, vertrok de boot van Color Line voor de reis van 20 uur / ca. 850 km, naar Oslo. Dus we hadden wij ruimschoots de tijd om alle luxe, ook de prijzen te ontdekken.
Erik N. deelde een ober mede, na het kopen van een biertje voor een kleine € 7,= , dat hij vast niet dronken zou worden op de boot.
Lange tijd hebben we genoten van de maar niet ondergaande zon op het bovendek.
Toch op tijd de hut opgezocht om de volgende dag weer fris te kunnen starten.

Dag 2:
Zaterdagochtend voor het ontbijt naar het bovendek om de fjorden die we passeerden te bewonderen.  We werden verwelkomd door een vrolijk zonnetje. Dus de start van de dag was goed.
Vervolgens heeft iedereen een stevig ontbijt genomen zodat er een goede basis was gelegd voor vandaag.
We gingen om 10:00 uur van de boot af in Oslo en hebben geen problemen gehad met de douane, ondanks dat er in de koffers van Erik. N diverse "sapjes” verborgen waren.
Nadat de navigatiesystemen op de parkeerplaats in orde waren gebracht, begonnen we aan de rit van 235 km naar ons vakantiehuisje "Alpinhytta” op 900 meter hoogte in Hemsedal.
De reis verliep met A.J. als kopman voorspoedig.
Af en toe een stop om de inwendige mens en motor te verzorgen.
Het was met 20 gr.C  lekker weer om motor te rijden.
Echter tegen het einde kregen we nog een paar fikse buien te verwerken, maar niet zodanig dat we ons in de regenpakken moesten steken.
Het laatste stuk naar het huisje was een gravelweg, wat ons op het einde van de rit tot scherpte noopte, mede omdat het nogal nattig was met kuilen en sporen.
Aangekomen bij het huisje werd de bagage afgeladen en direct door een aantal deelnemers boodschappen gedaan.
Want we moesten zelf koken.
Dina, onze enige vrouwelijke deelnemer, nam het voortouw hierin en werd door deze en gene geassisteerd bij het bereiden van de maaltijd.
Een gezellige avond met veel verhalen en discussies volgde en dag 2 was alweer voorbij.

Dag 3:
Vandaag, zondag de 15e , staat een rondrit van 240 km op het program.
Na het ontbijt vertrokken we om 9:30 uur richting de plaatselijke benzinepomp om met  volle tank aan de tocht te beginnen.
Het tanken ging prima maar het afrekenen gaf wat problemen met de gehanteerde koers Euro / NOK, die wel erg in het voordeel van de pomphouder was.
Zodoende kreeg Piet S.  € 15,= te weinig terug!
Na veel gehannes is het uiteindelijk toch goed gekomen en konden we na een oponthoud van
45 min. aan de geplande tocht beginnen.
We gingen een "rondje”  ten noorden van het dorp Hemsedal  maken en hebben b.v. plaatsen als Borlaug, Ovre , Ärdal en Tyin aangedaan.
Prachtige natuur werd ons geboden, zoals het Sognefjord, bergen die regelmatig nog sneeuw droegen en veel tunnels.  Waarvan de langste de Fodnestunnel was met een lengte van 6,6 km.
Regelmatig werd er gestopt om te genieten van de omgeving  en het schieten van foto’s.
Het weer was goed en de temperatuur varieerde van 4 tot 15 gr.C  afhankelijk van de hoogte die we reden.  Diverse keren reden we op een hoogte van 1100 m. waar het dan ook fris was.
Sommigen onder ons trokken nog extra kleding aan.
Tijdens één van de stops kon Siedse H. de verleiding niet weerstaan om toch even sneeuwballen te gooien.
Regelmatig moesten we inhouden voor loslopende schapen op de weg, wat kennelijk  normaal is.
Op de top van een berg had een schaap de oversteek met de dood moeten bekopen en lag "gestrekt”  langs de weg.
Het enige wat ons tegen zat was dat we in zicht van de haven (nog 18 km) te maken kregen met een pechgeval. De Honda van Piet en Dina viel regelmatig stil.
Het oplossen van het probleem heeft nogal wat tijd en inspanning gekost.
Met name A.J. was er erg druk mee en vond na veel gesleutel een losgetrilde stekker  onder de buddy. Probleem oplost. Gelukkig!
We konden terug kijken op een geslaagde dag.
Direct boodschappen gedaan en teruggekeerd naar het vakantiehuisje.
Een welverdiende versnapering genomen, gekookt, gegeten, gebabbeld etc.
Siedse H. en Erik N. hebben 's avonds de gemaakte foto’s van een ieder verzameld op de laptop.
Deze actie hebben zij de gehele trip uitgevoerd zodat er genoeg beeldmateriaal voor handen is.
Bovendien heeft Erik N. zich een slag in de rondte gefilmd tijdens de trip.

Dag 4:
We vertrokken om 10:00 uur voor de 2e rondrit vanuit Hemsedal.
Een deel van de route liep over de route van gisteren tot iets voorbij Borlaug.
Daarna was alles nieuw en werd er koers gezet naar o.a. Tyin en Ryfos.
De gekozen wegen waren verrassend, vele waren er gravelwegen, soms kilometers lang.
Doorgaans zijn ze prima te berijden maar het blijft uitkijken geblazen..
Het eerste stuk gravelweg liep b.v. langs de noordkant van het Vangsjoma meer.
Er is dan ook regelmatig weer gestopt om de watervallen, spelonken etc.  te bewonderen.
Na een stukje E 16 gingen we de gravelwegen weer op. Plotseling stonden we voor een slagboom.
Een vriendelijke Noor die een pasje had bleef met zijn auto zolang onder de slagboom staan totdat wij allen gepasseerd waren. Klasse!
Na eerder schapen werden we nu met overstekende / grazende koeien geconfronteerd.
Tijdens deze min of meer gedwongen stop kwam na enige tijd een boerin die de koeien naar haar huis / boerderij(tje) begon te drijven.
Siedse toonde zich een waar koeiendrijver door ook de laatste drie achter de schutting te drijven.
De reis kon worden voortgezet en we kronkelen verder door de ongerepte natuur.
Verderop kregen we weer te maken met schapen op de weg.  Ze waren kennelijk het verkeer gewend, want ze gingen geen stap aan de kant.
Totdat Piet S. even gas gaf !   Ze hadden duidelijk respect voor het geluid van de VTX 1800.
Iets onder Hemsedal  kwamen we weer op de E 16 en het rondje was gemaakt.
Tijdens tanken / boodschappen doen, kregen we (zoals afgesproken) bezoek van de fam. Dekens, die kwamen logeren in het huisje.  Ruimte genoeg, dus geen probleem.
Het weer had zich ook vandaag  van de goede kant laten zien, wolken regelmatig  afgewisseld met een zonnetje en een temperatuur van 8 tot 18 gr.C.

Dag 5:
Op tijd opstaan, 7:00 uur, want er staat een stevige trip op het program.
N.l. van Hemsedal (N) naar Ekshared (S), afstand 400 km.
We vertrokken om 9:00 uur en werden uitgezwaaid door de fa. Dekens.
De start was bewolkt met 9 gr.C,  maar de zon kreeg al snel de overhand zodat de temperatuur opliep tot maar liefst 20 gr.C.
Tot Gol was de weg bekend van de heenreis, maar vervolgens was alles nieuw.
De route liep langs Aurdal, Hamar, Torsby om in het dorpje Hara (nabij Ekshared) bij pension "Hedegards”  te arriveren.
Daar werden we verwelkomd door het de Nederlandse eigenaren Eddie en Denise.
Wij kregen kamers toegewezen in het appartement / barak  "Annagarden”.
Tijdens de route werden de grillige rotsachtige besneeuwde berglandschap gaande weg verruild voor een meer glooiende landschap met ruimer zicht.
Dat zette zich voort in Zweden, doch het viel op dat het veel bosrijker werd.
Onderweg is buiten de schapen en de koeien die op de weg liepen, één eland gesignaleerd aan een bosrand naast de weg door Johan B.  Alléén hij heeft het dier gezien! Wie moet dat geloven?
Ook nu hadden we weer een gravelweg van 19 km  in de route.
Uit reacties van enkelen bleek dat men hier duidelijk geen fan van was.
Maar goed, alles went.
Mevrouw des huizes, Denise, heeft ons een avondmaal geserveerd die er bij een ieder in ging als "Ketellapper” .
"Baas”  Eddie heeft samen met A.J. en Bas V. een route samengesteld voor dag 6.
Het zal wel weer genieten geblazen worden.
's Avonds werd er vanaf de veranda van het pension nog een eland met een jong waargenomen op een berghelling tussen de dode berken.  Ze zijn er dus wel!

Dag 6:
Na een prima ontbijt beginnen we om 9:30 uur aan de route die ter plaatse is gemaakt.
's Nachts  had het geregend, maar daar hebben we overdag geen last van.
Dus ook nu niet, 18 à 19 gr.C  met een zonnetje is prima motorweer.
Vanaf het pension werd koers gezet naar Torsby. 
Onderweg nog enkele grazende reeën gezien op een berghelling.  Eens wat anders als koeien en schapen.
In Sunne een koffiestop en door enkelen  een "dorpswandeling” gemaakt. Teven souvenirs kopen?!
Even later werd er gestopt om de woning en toebehoren van schrijfster Selma Lagerlöf te bekijken.
Min of meer per toeval hebben we een stukje verderop een permanent ingerichte  tentoonstelling / museum van de socialisten van Zweden met in de "hoofdrol”  Olaf Palme bezocht.
Het bleek de school te zijn waar hij jaren les had gegeven.
Het was onze bedoeling daar te lunchen. De dames ter plekke hebben ons, ook al was het niet hun core business, een zeer verzorgde lunch voorgeschoteld.
Vervolgens werd de rit voortgezet op een toeristische route die parallel liep aan weg nr. 62.
Plaatsen als Ransäter en Sunnemo werden aangedaan.
De rit verliep perfect tussen de buien door.  Want er hingen af en toe dreigende luchten.
Mede daardoor werd de route van 200 km met 20 km ingekort en kwamen we juist op tijd aan bij het pension.  Want daarna heeft het ca. 1 uur geplensd.
Denise had ons gisteren voorgesteld om een "eland stoofpot” te maken, dus dat eten we vanavond.
Afwachten wat dat is, want het is voor de meesten een nieuw gerecht.

Dag 7:
A.J. had bij aankomst al opgemerkt dat hij de boxspring bedden niet stabiel vond.
's Nachts werd ik, Johan B., gewekt door een daverende klap.
Wat bleek, A.J. was uit zijn bed gevallen.
Nadat ik het lichtknopje gevonden had, stak hij juist zijn hoofd weer boven het bed.
Toen bleek dat hij er niets aan over gehouden had, is er hartelijk gelachen om het voorval.
Mijn voorstel hem met sjorbanden vast te zetten vond hij niet nodig.
Zelfs buurman Siedse werd er door gewekt en had de neiging een flinke dreun op de tussenwand te geven met het verzoek of het een beetje rustiger aan kon.
's Ochtends vertrokken we met bewolkt weer en werden uitgezwaaid door Eddie en Denise.
Tijdens de rit naar Gotenburg via o.a. Molkom en Mellerud, Nr. 63, E 45, hadden we naast enkele buien ook regelmatig zon. Dus niets te klagen.
Het landschap verruilde bos voor weiland en bouwland.
Na hetgeen we gezien hebben in Noorwegen was deze route duidelijk minder spectaculair.
Ook de Zweden hebben de flitspalen ontdekt.
Tsjonge, tsjonge, wat zijn we er daar veel gepasseerd.
Ze geven je trouwens wel een eerlijke kans, want ze worden van te voren aangegeven met borden.
Voor zover bekend zijn we er zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
In Gotenburg hebben we overnacht in het Ibis Hotel om de volgende ochtend fris  naar de haven te gaan voor de oversteek naar Denemarken.
 
Dag 8:
O.a. de oversteek van Gotenburg (S)  naar Frederikshaven (DK) stond vandaag  op het programma.
De boot, Stena Line, vertrok om 10:00 uur en we waren ruimschoots op tijd.
Kennelijk hadden we iets geleerd van de oversteek Kiel / Oslo.
Tijdens het wachten om aan boord te kunnen, werden we ingesloten door "tig” Harley rijders,
die waarschijnlijk ergens een treffen hadden.
De bestuurders en duo’s waren mensen van diverse pluimage met grote snorren, tatoe’s , glad geschoren hoofden, piercings etc.
Er zullen ongetwijfeld ook directeuren van bedrijven bij geweest zijn.
Zo beleeft iedereen het motorrijden op zijn of haar manier en daar is niets mis mee.
De oversteek duurde 3 uur, het zonnetje scheen vrolijk, dus het was goed toeven op de boot.
Aangekomen in Frederikshaven hebben we eerst een restaurantje opgezocht om de knorrende magen te bevredigen.
Dat mocht ook wel, want we hadden nog een rit van 200 km voor de boeg.
De geplande route naar Holstebro langs de kust (weg nr.11) ging op nog steeds onverklaarbare wijze de mist in.
Het apparaat van onze "reisleider” had ineens een route door de binnenlanden (weg nr.13) bedacht?
We hebben wel een goede indruk gekregen van het landschap maar de route was een beetje saai.
Veel rechte wegen namelijk.  Maar goed, het kan niet altijd mee zitten.
Toen we aankwamen bij onze overnachtingslocatie "Borbjerg Molle Kro” , dachten we "wat is dit."
Het zag er in 1e instantie een beetje verlaten en onaantrekkelijk uit.
Dat is trouwens helemaal goed gekomen.
Het voorgeschotelde avondmenu was dik in orde en de mensen waren zeer service gericht.
's Avonds een wandeling gemaakt in de bossen rondom de locatie.
Door de eigenaren was een mini dierentuin ingericht met emoes,  lama’s, ezels en neusberen.
In het aanwezige bos waren diverse bouwwerken die binding hadden met Zuid Afrika.
Het restaurant en daarbuiten was overstelpt met olifanten van klein tot levensgroot.
De eigenaren hadden duidelijk iets met dat land, dat ze regelmatig bezochten.
Ze hebben daar ook een drietal kinderen geadopteerd en zetten zich in voor het SOS Kinderfonds.
We hebben het daar uiteindelijk prima naar de zin gehad.
 
Dag 9:
Vandaag gaan we Denemarken verruilen voor Duitsland.
Ons laatste logeeradres is in Heide (D).
De route van 280 km verliep volgens planning over weg nr.11 en nr.5 met als "toegift” een ommetje via Esbjerg.
Daar werd een koffiepauze gehouden en een korte wandeling door het mooie centrum gemaakt.
Iets na Tonder gingen we de grens DK / D over en hebben daar nog een stop gemaakt om de inwendige mens te verzorgen.
Ook het laatste deel van de rit naar Heide verliep voorspoedig.
Wat de route betreft, hoop ik voor de Deense motorrijders dat er ook nog andere (stuur)wegen zijn.
Evenals gisteren waren de wegen, overigens van goede kwaliteit, veelal recht.
De vele rotondes zorgden nog voor enig  "stuurwerk”.
We hebben overnacht in het "Hotel Berlin”  waar ook het diner met de gebruikelijke sapjes zijn genuttigd.
 
Dag 10:
Na het ontbijt begonnen we aan de laatste etappe (336 km) van de Scandinaviërit.
Het weer was  prima en we begonnen, na de motoren afgetankt te hebben, vol overgave aan de rit.
We gingen grof gezegd richting Hamburg waarvan het eerste deel een stukje autobaan om "meters” te maken.
Na ca. 20 km kon Erik N. de verleiding niet weerstaan om de meanderende weg parallel aan de autobaan te nemen. Dit tot verrassing van de rest van de groep.
Daar er op dat moment geen gelegenheid was om te keren / stoppen, is er een stuk verderop door het restant van de groep overlegd wat te doen. Besloten is om de geplande route te blijven volgen.
De Elbe hebben we overgestoken met een pontje. Dus geen last van een file voor de tunnel.
Via leuke binnenwegen zijn we Noord Duitsland doorkruist.
Ten zuiden van Bremerhaven zijn we via een tunnel de Weser gepasseerd.
Tijdens onze trip hadden we een uitnodiging ontvangen van Martin en Angela om op de terugreis bij hen in Heede (D) koffie te komen drinken.
Daar hebben we graag gehoor aan gegeven.
Om ca. 15:45 uur kwamen we daar aan en werden verwelkomd door Martin en Angela vergezeld door een aantal "Flint’n” die de moeite genomen hadden daar ook aanwezig te zijn.
Ook troffen daar we Erik N.  en de groep was weer compleet.
Jan M. deelde foto’s uit die hij gemaakt had tijdens ons natte vertrek uit Borger.
Gelukkig was dat niet bepalend geweest voor de rest van de trip.
Koffie drinken?  Martin en Angela  hadden er veel werk van gemaakt.
Koffie, fris, broodjes en zelfs de BBQ was opgestookt om je te goed te doen aan braadworst.
Om  17:00 uur werd er afscheid genomen van elkaar en boog een ieder van de geplande route af richting huis.

Resumé:
Ondanks het vertrek uit Borger in de stromende regen, hebben we het verder op een enkele bui na droog gehouden.  Soms fris, maar naast de bewolking ook veel zon.
Tijdens de gehele trip temperaturen van 4 tot 20 gr. C. gehad.  Prima te doen dus!
In totaal is er een kleine  4000 km afgelegd waarvan  ca. 3000 km op de motor.

De gereserveerde locaties waren stuk voor stuk dik in orde, ook al waren ze sterk verschillend.
Dat maakt het ook wel weer leuk.
De mensen die deel uitmaakten van de groep konden het naar mijn idee prima met elkaar vinden.

De organisatie en begeleiding verdient een dikke pluim!  Het was allemaal tot in de puntjes geregeld en daar waar geïmproviseerd diende te worden werd dat op kundige wijze gedaan.
A.J. en Bas V. , hartelijk dank!!!
En dan denk ik namens de gehele groep te kunnen  spreken.

Johan Bijmolt  
 

Scandinavië- rit vrijdag 13 juli t/m zondag 22 juli 2012
 
Vrijdag 13 juli
De weergoden hadden het eerst minder goed met ons voor. Genoeg regen om regenkleding aan te doen maar dat mocht de pret niet drukken. Bij aankomst bij Hunso motoren, waren er ook Flinten die waren gekomen (8.00 uur) om ons uit te zwaaien er leuk!, na een kop koffie en de radio's te hebben getest (een werkte niet juist) zijn we via Annen, waar we een andere radio meegenomen te hebben, vertrokken richting de autosnelweg. Onderweg een kop koffie gedronken, niet te lang; we hadden beperkte tijd. Naarmate de kilometers opliepen werd de temperatuur beter en droog! Vanaf Bremen geen regen meer, vlag voor de Elbe tunnel file, als dit maar niet te lang ging duren. De boot ging immers om 14.00 uur, gelukkig dat was maar kort, om 13.35 kwamen we in Kiel aan bij de boot, nadat we de papieren in orde gemaakt wat niet helemaal juist verliep (lag aan de rederij) konden we aan boord. We waren net aan boord ging de klep al dicht net op tijd. Spullen pakken van de motoren, hutten waren al door de rederij verdeeld dus dat was geen probleem, een rondje over de boot maken wat er allemaal te doen is, even een drankje pakken (aan boord word je niet dronken een 1/2 bier €6.80) en wat te eten zoeken. 's Avonds uit de taxfree een biertje en fris en tot 22.00 op het dek gezeten, warm met zon! Weinig wind, echt donker werd het niet.
 
Zaterdag 14 juli
Niet te laat opstaan. Ontbijten, ongelofelijk wat een uitgebreid ontbijtbuffet. Na het eten nog even rustig op het op het dek zitten mooi weer licht bewolkt ongeveer 18 graden, op tijd naar de motoren. Motoren los maken, spullen er op en om 9.45 uur van boord; we zijn in Oslo. We vervolgen onze weg naar Hemsedal, mooie wegen vloeiende bochten. Bij de eerste koffiestop werden we door een Nederlander woonachtig in Noorwegen getipt: rij hier niet te hard, erg duur. We vervolgen onze trip op naar Hemsedal, vlag voor Hemsedal werden we 3x getrakteerd door moeder Natuur op regen 3x kort, mag de pret niet drukken. Het huisje ligt op een berg, net buiten Hemsedal, de plaats ligt op ongeveer 650 meter en huisje op 850m. Toen we boven kwamen via een gravelpad zagen de motoren er als crossmotoren uit, aangekomen bij het huis! Super uitzicht over het dal, in het huis veel ruimte alles aanwezig inclusief sauna. Onderweg klaagde Erik over de snelheid niet harder dan 120km/h, anders begon zijn BMW te schudden. Later bleek waarom. 2x 4 liter wijn en 28 blikken bier! Erik namens iedereen super! Dina heeft voor ons allen een lekkere pot eten gemaakt en  's avonds de berg drank voor een deel wegwerken, en een gezellige avond maken.
 
Zondag 15 juli
8.00 op 9.00 ontbijten en om 10.00 starten we de motoren weer voor een mooie tocht langs de fjorden. 280km, mooi droog weer 16 graden. Naarmate de tocht vorderde gingen we de hoogte in, het hoogste punt 1130 meter en een temperatuur van 4 graden. De tocht verliep voorspoedig. Onderweg nog grote vlakken sneeuw (juli). Wat een super uitzicht. Bijna aan het einde  had de helikopter (motor van Piet en Dina)  er minder zin in, diverse dingen bekeken konden zo niet  vinden wat er  was. Drie kilometer verder stopte hij er mee, diverse dingen geprobeerd, bleek er slechts een stekker onder de buddy los te zijn, gelukkig. Piet en Dina blij, konden we de weg naar het huis vervolgen.
Maandag 16 juli
Net als de vorige dag vertrokken we om de zelfde tijd voor de 2e mooie rit door Noorwegen 180km. We gingen weer de hoogte in ongeveer 1050 meter. Naarmate de trip vorderde zakten we wat af soms via gravelpaden. Wat kan het landschap mooi zijn!  Veel water, veel steen en op een hoogte boven 1000 meter geen bomen meer. In de avond kwam Jan Dekens met zijn vrouw en 2 kinderen. Deze bleven nog een poosje in het huis, wij gingen de volgende dag weer verder. Samen pizza eten en een gezellige avond.

Dinsdag 17 juli
Niet te laat opstaan, we gaan weer verder met onze tocht, we verlaten Noorwegen al weer we gaan nu Zweden bekijken. Na afscheid te hebben genomen van de familie Dekens vertokken we met super weer. Een tocht van 425km naar Zweden, het was een lange rit maar ook wel weer bijzonder. Naarmate de kilometers onder ons doorgingen veranderde het landschap enorm van veel bergen en steen, naar glooiende bergen en veel bos, heel veel bos en water. Na 420km mooie wegen inclusief  18km! gravelpad kwamen we aan in Eksharad. Ons pension lag ongeveer 5 km verder. Bij aankomst werden we van harte welkom geheten door Ed en Denise in het Nederlands, een Nederlands stel dat daar een pension runt. Dit ligt ongeveer 100km boven Karlstad. Nadat ze ons de kamers had laten zien spullen uitpakken en even wat drinken. Eerste rondje was van Ed en Denise. (bier in Zweden heeft maar 2,1% alcohol voor sterker moet je naar een staatswinkel) 's Avonds lekker eten en een borrel, de rondrit voor de volgende dag in elkaar zetten samen met onze gastheer Ed.
 
Woensdag 18 juli
Op dit moment hebben we er ongeveer 1985 km opzitten om de km wat te verhogen hebben we een route gemaakt samen met onze gastheer Ed van ongeveer 200km rond Eksharad. Leuke trip, we zijn nog aangeweest bij het huis van de overleden schrijver van Niels Holgersson. We vervlogen onze weg op naar een bijzondere waterval, maar met nog 25 km te gaan trekt de lucht goed dicht. Route ingekort maar vlak voor we bij ons pension waren had moeder Natuur onze motoren al van het stof ontdaan. 's Avonds heel mooi zacht weer, in de verte nog rendieren gezien. 's Avonds een gezellige avond; goed eten (rendierstoofpot) met heel veel onderwerpen en een borrel. De nacht is rustig verlopen, maar rond een uur of 2 enorme bonk,(houten vloeren) was er een van bed gevallen! Ja, het was die avond gezellig geweest.
 
Donderdag 19 juli
Ons Zweeds avontuur zit er al weer bijna op. Op naar Goteborg naar ons hotel, een trip van 353km met mooi weer, een keer een paar druppels maar dat mag de pret niet drukken. Onderweg ongeveer 50km voor het hotel aan een stuk wegwerkzaamheden. Hier zijn ze al in 2006 mee begonnen. Bij aankomst van het hotel Inbiss kamers verdelen, wat eten en drinken en op tijd naar bed, de boot vertrekt vroeg naar Frederikshavn Denemarken.
 
Vrijdag 20 juli
Om 8.30 vertrekt de boot naar Denemarken, een overtocht van ongeveer 4 uur. Bij het inchecken stonden er enkele Harley Davidsons, maar naarmate we stonden te wachter werden het er heel veel. Er was in Denemarken een treffen, zie ook de foto's. De rit door Denemarken is goed verlopen, niet volgens de route maar we zijn er wel gekomen (kan gebeuren) Aangekomen in Holstebro bij ons hotel de kamers verdeeld. Lekker eten en drinken in de avond. Ja, weer mooi weer. Nog een stuk gelopen rond het hotel en de golfbaan. In de avond nog even lekker napraten met een borrel.
 
Zaterdag 21 juli
We gaan Denemarken al weer verlaten. Jammer! Denemarken heeft zulke mooie gebieden om te rijden maar we hebben maar 10 dagen, dus ergens moet je wat inleveren.
We vetrekken om 10.00 uur via mooie weggetjes richting Heide Duitsland, een trip van ongeveer 282 km door het rustige deel van Denemarken. Aankomst in Heide hotel gezocht (was besproken) Nordica Hotel. Voor het avondeten hebben we lekker meegelopen met het buffet. Super gegeten! Mooie ruime kamers.

Zondag 22 juli
De laatste dag al weer. We gaan Duitsland verlaten. Erg mooi weer tot warm. Via mooie kronkelwegen in noord Duitsland, en een pontje in Gückstadt, gaan we verder over erg rustige wegen naar Heede waar Martin en Angela wonen. We hadden een uitnodiging om daar langs te komen voor een hapje en een drankje.
Bij aankomst stonden er meer Flinten op ons te wachten. Erg leuk!
Na een kop soep en een broodje worst een drankje ENZ... konden we met ronde buiken het laatste stukje van de tocht afmaken. Onderweg zijn we uiteen gegaan.
Kortom een super trip. Een trip om over te doen!
 
Totaal aantal gereden kilometers +/- 2990
Meegereden deelnemers:
Albert Jan Kort
Bas Veldman
Siedse Harmenzon
Piet Siertsema
Dina Pops
Johan Bijmolt
Erik Nijland

                           Bas veldman

MTC de Flint'n Rieders
info@flintnrieders.nl
KvK 40049019
IBAN NL73 RABO 0309 2395 91
Inloggen
Toegangsnaam

Wachtwoord
Aanmelden
Wachtwoord opvragen
Privacy Statement
Disclaimer

© 2011 Plan Plan Internet BV