Hier bent u: Verslagen > 2017 Reisverslagen

Harzrit, 29 september tot en met 1 oktober 2017.

Het weekend van 29 september tot en met 1 oktober 2017, stond de Harzrit op het programma. Met 8 motoren zijn we de rit gestart. Het vertrekpunt was Hunsow motoren te Borger, waar we door de eigenaar Gerard, voorzien werden van een straf bakkie koffie.
De weersberichten waren een beetje wisselvallig, maar gelukkig hebben we allemaal goede, beschermende kleding.
In een rustig maar niet te langzaam tempo reden we richting Bad Burg, zo weinig mogelijk snelweg, mooie bochtige wegen, zoveel mogelijk drukke bebouwing vermijdend, alhoewel dat in Paderborn niet helemaal lukt, maar dankzij de stoplichten konden we de mooie gebouwen rondom eens goed bekijken. De route liep via het Teutoburgerwoud, het Wesergebergte naar het Harz gebied. Onderweg was er helaas 2x pech, waardoor bij de laatste pech besloten werd dat de pechvogel en reparatiekoning AJ na zouden komen. Zo kwamen we aan in Bad Grund, waar het eventjes zoeken was naar het hotel Bellevue. Waar we van harte welkom waren, de eigenaar stond, hoorden we later, al op de uitkijk, echter waren we te snel ;-)

De tweede dag stond er een rondrit in de Harz ingepland. Na het uitstekende ontbijt hebben we gewacht tot ongeveer 11 uur tot het droog werd. Wolfgang stelde een aantal handdoeken ter beschikking voor het droogmaken van de zadels. Na vertrek werd het alleen maar zonniger, en reden we een mooie route door de omgeving. Er waren wel wat omleidingen, maar zelfs de omleidingen waren mooi, veel bochtenwerk, het bleef in het begin wel opletten door de natte wegen en het vele blad op de weg.
's Avonds was er weer gezorgd voor een goede maaltijd, hoteleigenaar Wolfgang bleek ook een uitstekende grillmeister en alles wat er bij het buffet stond was zelfgemaakt door zijn echtgenote Marianne.
Zondag, alweer tijd voor de terugweg. Die ging in omgekeeerde volgorde, Harz, Weser, Teutoburgerwald richting huis, weliswaar via een iets andere route. Helaas kreeg Piet tijdens een stop de motor niet meer aan de praat, ook dokter AJ lukte het helaas niet de motor aan de praat te krijgen. Waardoor Piet de rit voortzette achter op de motor bij Jan.

Het hotel is zeker een aanrader, enorm gastvrij, enthousiaste eigenaren en door het hele hotel heen unieke verzamelingen.

Alpenrit 13 t/m 23 juli 2017.

Rond 8 uur vertrokken we richting de Alpen, maar niet voordat we door Gerard, van Hunsow Motoren te Borger voorzien werden van koffie.

Deelnemers: Albert Jan en Henni, Johan, Chris en Herman, Jan en Ina.

Met Albert Jan op kop zijn we de eerste dag richting Braunfels gereden, zonder ook maar een stukje snelweg of autobaan gezien te hebben. Braunfels is een mooi stadje, met veel vakwerkhuizen en blijkt ook in de Nederlandse koninklijke geschiedenis voor te komen. Op het terras was al een tafel voor ons gereserveerd waar we eerst even wat gedronken hebben, voordat we naar onze kamers gingen.

We hebben lekker gegeten en het ontbijt de volgende ochtend was ook prima voor elkaar. Op naar Krumbach, de volgende overnachtingsplaats. Wederom een mooie rit, veel indrukken, en natuurlijk onderweg regelmatig even de benen strekken.

Het laatste stukje was een beetje regenachtig, maar niet zo dat je er doornat van werd. Sommigen hadden regenkleding aan gedaan, maar echt nodig …… in ieder geval hadden we een prima parkeerplaats voor de motoren, namelijk in de Biergarten van het hotel. We werden prima ontvangen, het was net alsof we kind aan huis waren, heel gastvrij.

De volgende ochtend na alweer een prima ontbijt gingen we door met onze reis naar de Alpen/Dolomieten. Bestemming Obertilliach, daar blijven we een aantal nachten.

De bergen werden steeds hoger, prachtig te zien hoe een landschap onder het rijden door veranderd van redelijk vlak tot echt wel bergachtig hoog.

Jammer genoeg kon Henni zelf niet rijden vanwege een skiblessure, maar gelukkig kon ze wel prima fotograferen en diverse filmpjes maken.

In Obertilliach werden we ook weer gastvrij van harte welkom geheten door Christof en later ook door zijn ouders, de eigenaren van het pand waarin we overnachtten.

Elke morgen stond er een goed ontbijt klaar en ’s avonds was er keuze genoeg voor het eten in het dorp, hoe klein dan ook, maar er waren zeker 5 restaurants.

De rondrit was over de pas Pordoi, eigenlijk zouden we die rit een dag later doen, maar de vooruitzichten leken niet helemaal zo goed, vandaar dat de dagen gewisseld zijn. Een goede keuze, want werkelijk waar het was in één woord fantastisch, wat een mooie pas om te rijden, niet voor onervaren rijders, dat is een ding wat zeker is.

We zijn verder nog een dag richting de Weissensee geweest, en genoten van de rit er naar toe en weer terug langs een andere route.

We hebben zoveel gezien, dat ik waarschijnlijk de helft vergeet te schrijven, eigenlijk zouden we het nog een keer moeten rijden allemaal, en dan weet ik zeker dat je weer nieuwe dingen ziet. We zijn in Slovenie geweest, op de grens lekker gegeten onder genot van een jodelende Oostenrijker, we konden kiezen tussen een broodplankje, brood met ruim beleg, of een eigengemaakte goulashsoep rijk gevuld met vlees van hond, kat en een verdwaalde sloveen. Wat een man, we hebben de katten wel zien lopen, maar op het gras lag een enorm bot voor de hond, maar geen hond gezien.

Waar zijn we nog meer geweest, Staller Sattel, Sella, Gardena, 3 landenrit, dolomietengrensrit, AJ heeft ons alle hoeken van de dolomieten en deels de alpen laten zien, dikke pluim!

De terugweg deden we dezelfde hotels aan als de heenreis. Uiteraard wel andere routes. Terug naar Krumbach zijn we langs de Grossglockner gereden, was eerst niet de bedoeling maar een kleine aanpassing in de route maakte het mogelijk, en uiteindelijk werd de route daardoor iets meer dan 30 km langer, maar zeer de moeite waard. Ik was daar voor het laatst geweest zo ongeveer 30 jaar geleden, de bergen zijn uiteraard nog hetzelfde, maar de wegen zijn een stuk mooier, weliswaar minder avontuurlijk, maar GENIETEN, inderdaad met hoofdletters.

Rond 18.00 uur waren we in Krumbach waar we verwelkomt werden met muziek in de biergarten en er waren zelfs parkeerplaatsen gereserveerd voor onze motoren.

De volgende dag reden we richting Braunfels, ook weer een prachtige route en wat nog belangrijker is, maar dat geldt voor de hele reis en alle dagen, zonder brokken of pech of wat dan ook.

Dan komt het besef, het is bijna het einde van de vakantie, met nog 1 dag te rijden. Maar dat bedierf de eetlust zeer zeker niet. Laatste dag, het eigen nest is bijna te ruiken, ging langs mooi landelijke wegen en dan opeens is het over, afscheid nemen van elkaar. Maar goed dat er de volgende zondag alweer een rit is.

We kunnen terugzien op een goed georganiseerde rit, zowel de routes als alle onderkomens, helemaal top! De foto’s zijn te vinden in de fotoalbum Alpenrit 2017, ook op deze website, helaas is om technische reden het niet mogelijk om her en der wat foto’s in de tekst te plaatsen.

Op de facebookpagina van de flintnrieders staan ook foto’s.

Ina

Georit, 24 en 25 juni 2017.

Helaas was er een misverstand over het aantal deelnemers waardoor we in plaats van met 8 motoren, met 4 motoren op pad gingen. Albert Jan, Lucas, Jan en Ina.

Vertrek was vanaf Lucas waar we lekkere koffie kregen voorgezet. Rond 8.30 stapten we op de motor, richting Tecklenburg.

Onderweg werd er goed gezorgd voor een natje en een droogje en zo kwamen we al vrij vroeg aan bij het hotel. We hebben ons eerst even gemeld en daarna hebben we nog een kleine spontane rondrit gemaakt.

We hebben heerlijk gegeten en na de maaltijd zijn we het dorpje in gegaan. We hadden allemaal zo onze herinneringen aan Tecklenburg en onder genot van een glaasje hebben we daar uitgebreid over gekletst.

De wandeling het stadje in was voornamelijk berg af, de terugweg was iets wat zwaarder, maar met de nodige tussenpauzes kwamen we dan toch weer bij het hotel.

Zondagochtend hebben we een zeer uitgebreid ontbijtbuffet gehad. Daarna hebben we de koffers weer ingepakt en richting huis gereden. Ook de terugreis ging over mooie binnenwegen, fijn stuurwerk, zelfs een verdwaalde haarspeldbocht. We zijn veilig weer thuisgekomen.

Het Teutoburgerwoud is dichtbij maar blijft verrassen door het hoogteverschil, de kleine weggetjes, de mooie bochten en zeker de mooie omgeving en de vriendelijke mensen.

Ondanks of misschien dankzij het kleine gezelschap hebben we genoten van een mooie tourrit, waarin Lucas zijn nieuwe motor even goed kon uittesten.

Ina

• Walter en Carolien
  • Piet
  • Herman en Chris

Zoals te doen gebruikelijk vertrokken we met heel mooi weer, wel wat koud, van Hunsow motoren in Borger nadat we ons de de aangeboden koffie lekker hebben laten smaken. We vertrokken zonder Wim en Hans, die wilden eerst uitslapen om pas later op de dag te vertrekken uit Bedum, en zonder Arthur en Michelle (Introducees van Walter en Carolien uit Noord Brabant ) zij zouden bij de lunch aansluiten.

We waren wat optimistisch wat de temperatuur betrof die morgen waardoor sommigen te luchtig gekleed waren. Maar al snel warmde het op en toen we stopten in Rheine voor de koffie was het inmiddels super lekker motorweer geworden. Die morgen waren we niet alleen..... wat een motoren gingen in Rheine aan voor tanken en koffie, allemaal "bankstellen" - grote Honda's 1600 en 1800 Goldwings stonden er al toen wij arriveerden waarna met donderend geweld een Harley club het tankstation opreed. We genoten van een tasse caffee, en vervolgden de weg naar Warendorf alwaar de lunch was besproken. Precies op schema arriveerden wij daar en al snel kwamen ook Arthur en Michelle aan. We lieten ons de lunch goed smaken en maakten kennis met de Brabanders.

Inmiddels was het al aardig opgewarmd, dus in een keer naar het Hotel kon niet , een ijsje onderweg zou wel lekker zijn...., dat hebben we overigens de gehele trip consequent volgehouden,  koffie in de morgen na een uurtje rijden, lunch na weer een uurtje, tussendoor tanken al dan voorzien van een ijsje, of we stopten halverwege de middag voor zo n heerlijke versnapering.

Om 15.30 uur arriveerden wij in het hotel, Carolien informeerde bij de receptie, iedereen moest zelf inschrijven maar al snel zaten we aan een biertje op het terras.

Na kwartier gemaakt te hebben, en lekker gedoucht kwam de hele meute naar het terras waar we gezamenlijk een drankje namen alvorens om 19.00 van het dinerbuffet gebruik te gaan maken. De kwaliteit van het buffet was wisselend, niet spectaculair, maar er was voldoende voor iedereen, voor- hoofd en nagerecht voor ieder wat wils. Na het diner werd koffie besteld die wij weer buiten op het terras dronken, waarna de sterke verhalen steeds sterker werden naar mate de avond verstreek en er meer drank in de man/ vrouw kwam. Dit ritueel werd 4 x herhaald (4 avonden dus) , soms werd na het diner een wandeling gemaakt door een select gezelschap. De verhalen raakten niet op, het was super gezellig en ook weer deze groep-samenstelling was top, erg leuk mooi om op terug te kijken.

Natuurlijk kwamen we naar het Sauerland om motor te rijden en dat hebben we drie dagen lang gedaan in alle windrichtingen, de derde dag hebben we geluncht bij onze sponsor in het Baueren Hof van Axel en Ute Sauer. Daar hebben we heerlijk in de tuin een uitstekende lunch gehad.

De ritten in Sauerland waren heel relaxed, we vertrokken elke dag om 10.00 uur, na een heerlijk ontbijt,  na een uurtje heerlijk koffie drinken bij MD, een fantastisch terras of een snackbar, rond de middag zochten we een stekje voor de lunch, veelal een mooi terras. Na de lunch vervolgden wij onze weg om al dan niet gecombineerd met een tankstop een ijsje te eten.

Het was een mooi weekend met geen drupje regen, eigenlijk soms wel eens te warm, maar daar mogen we niet over klagen, alle deelnemers bedankt voor de gezelligheid en Arthur en Michelle, wij hopen dat we jullie weer een keer mogen begroeten op een van de reizen van MTC de Flintnrieders.

Tenslotte. Ik heb het Hotel aangeschreven vanwege de commentaren op de prijs van het arrangement en consumpties (we hadden 20% korting kunnen krijgen als we niet via Booking.com hadden geboekt , maar ook 20% op de drankjes) . Inmiddels heb ik daar een antwoord op gekregen , die 20% op het arrangement is NIET correct, op de Website van het Hotel staan namelijk dezelfde prijzen als bij Booking.com, wel is er iets waar over directe boeking van diner en drankjes. Inmiddels heeft het hotel ons een krediet aangeboden van ca. 200 Euro, en komen ze nog terug op de "dure"wijn IMPOSSIBLE RED.

Neem me maar niet kwalijk maar in al mijn wijsheid heb ik besloten het krediet aan de vereniging te laten ipv hoofdelijk om te slaan. Ik hoop dat jullie het daar mee eens zijn.

Groet en tot een volgende keer,