Hier bent u: Motortips > Motorkleding

Motorkleding

Waar let je op als je motorkleding gaat kopen en wat heb je dan?

Er bestaat nog steeds veel verwarring over CE-keurmerken in motorkleding, helmen en laarzen. 
Vorig jaar is Europese regelgeving van kracht geworden die beschrijft waar goedgekeurde motorkleding aan moet voldoen. Staat er nu een CE-keurmerk in je kleding, dan kan je er nu dus vanuit gaan dat het hele kledingstuk CE-gekeurd en goedgekeurd is terwijl het CE keurmerk in kleding van 2013 tot voor 2018 vaker voor alleen de protectoren gold. Voor 2013 mocht motorkleding zonder keurmerk gewoon verkocht worden.
Geen bescherming
Als je een ouder motorpak hebt met CE keurmerk moet je je misschien afvragen of je pak echt de veilige uitrusting is die je dacht dat het was. Simpelweg de plaats van de labels kan je vertellen of je een outfit hebt die geheel CE-getest en goedgekeurd is, of alleen de protectoren getest zijn. Belangrijk om te beseffen is dat je dus in theorie over het kan asfalt glijden waarbij de naden van je broek in no time weg zijn met als gevolg dat de protectoren uit de zakken vliegen en je dus niet meer kunnen beschermen. Als je niet kan ontdekken hoe het met jouw uitrusting zit, vraag het dan gerust na bij de winkelier.
Geen verplichting voor de motorrijder
De CE voorschriften gaan over normen voor motorkleding, niet over het verplicht dragen van de beschermende kleding. De MAG blijft tegen een wettelijke verplichting tot het dragen van motorkleding in Nederland. Niemand zal je aanraden om op slippers of in je gewone spijkerbroek op de motor te stappen, maar het moet wel je eigen verantwoordelijkheid blijven.
Buitenland
Ga je naar het buitenland op je motor, dan moet je voldoen aan de wettelijke regels van dat land. Zo heeft Frankrijk bijvoorbeeld de wettelijke verplichting dat je CE-goedgekeurde handschoenen draagt. Kijk dus voordat je op reis gaat aan welke regels je in welke landen moet voldoen.
Advies en een tip
Ga je op pad voor een mooi nieuw pak? Gebruik je gezonde verstand, en weet dat alle kledingfabrikanten er alles aan doen om je zo goed en zo veilig mogelijke kleding, laarzen, handschoenen en helmen aan te bieden: dat is namelijk ook in hun eigen belang.
In AustraliŽ en Nieuw-Zeeland bestaat sinds kort het Motorcycle Clothing Assessment Program (MotoCAP). MotoCAP test motorkleding op de drie belangrijkste factoren die nodig zijn om een motor??rijder te beschermen tegen letsel: schuringsweerstand, naadsterkte en impact-energieabsorptie. Verder kijkt MotoCAP of een kledingstuk voldoende ademend vermogen heeft wat ook belangrijk is in koude omstandigheden. MotoCAP heeft een website opgezet waar motorrijders een stuk gemakkelijker objectieve informatie kunnen vinden over motorkleding. https://www.motocap.com.au/

 

 




 Goed onderhoud geeft laarzen comfort en levensduur

Motorlaarzen zijn meestal gemaakt van een stevige leersoort, die is gelooid en gevet om het stevig, duurzaam en soepel te maken. Vaak hebben ze ook een ademend en waterdicht membraan. Door het gebruik gaan er looistoffen en vetten uit het leer verloren, waardoor het uitdroogt, gevoelig wordt voor barsten en water kan opzuigen. Dan ademt het membraan niet meer en gaan de laarzen klam en koud aanvoelen. Dat wordt erger als het leer vuil is, omdat ook vuil water aantrekt. Goed onderhoud kan het draagcomfort herstellen.

 

Hoe ga je te werk?

 

Schoonmaken
Normale reinigingsmiddelen voor schoeisel laten vaak resten achter. Die resten trekken water aan. Dat blokkeert de langdurige waterafstotendheid, omdat de poriŽn van het membraan hierdoor verstopt raken. Daarom is het beter om de laarzen te reinigen met een speciaal hiervoor ontwikkeld middel.

 

Verwijder eerst oppervlakkig vuil en modder met schoon water en een spons. Gebruik daarna een reiniger speciaal voor motorlaarzen. Bij sterke verontreiniging kun je de reiniger met een nagelborstel inborstelen. Spoel de laars vervolgens af met schoon water.


Impregneren
Na de reiniging moeten de laarzen opnieuw worden geÔmpregneerd. Gebruik hiervoor ook weer een product geschikt voor motorlaarzen. Na 2-3 minuten het te veel opgebrachte middel met een poetslap verwijderen. Laat de laarzen vervolgens drogen.

Door het drogen worden je laarzen langdurig waterafstotend, omdat het een flexibel laagje achterlaat op de individuele vezels van stof en leer. Dit laat waterdamp door, behoudt de ademende eigenschappen en zorgt ervoor dat voeten droog blijven.


Het resultaat
Na een goede onderhoudsbeurt is zowel de waterdichtheid als het draagcomfort van de laars weer in ere hersteld. Bovendien is het leer verzorgd waardoor het soepel blijft en minder last heeft van uitdroging en slijtage. Het verhoogt dus ook de levensduur van de motorlaars.

 

 

Levensduur van een helm (bron MotoPort.nl)

 

Het grootste deel van de motorrijders rijdt met een te grote of zelfs versleten helm. Wist je dat een helm eigenlijk maximaal 7 jaar meegaat ? Dit heeft niet zozeer met de buitenschaal van de helm te maken, maar meer met de binnenkant. De dempende binnenschaal is gemaakt van polystyreen (piepschuim) en met de tijd verliezen de luchtkamertjes hun veerkracht. Dit heeft tot gevolg dat de binnenschaal verhardt en door het krimpen van de schaal wordt de helm dus ruimer. Dit laatste zorgt er dan voor dat de helm gaat schommelen, draaien en dus onveilig is geworden. Door het ontbreken van een goede dempende werking is de helm alleen nog een hoofddeksel, in plaats van een veiligheidshelm waar hij voor bedoeld is. Afhankelijk van de buitenschaal bevat de binnenschaal meer of minder luchtkamertjes. Hoe meer luchtkamertjes, des te beter de demping en hoe langer de helm meegaat. Echter na 7 jaar zijn eigenlijk alle helmen, ongeacht de buitenschaal en de samenstelling van het binnen materiaal, versleten.

Het niet dragen van de helm verlengt in geen geval dus de levensduur van een helm! Het veelvuldig gebruiken van de helm is wel van invloed op de levensduur, door intensief gebruik is de levensduur korter. Als richtlijn kan men bij polycarbonaat helmen uitgaan van een levensduur van 3 tot 5 jaar en bij glasvezel helmen van een levensduur van 5 tot 7 jaar.

Helm vervanging checklist (bron MotoZoom)

Over het algemeen wordt aangeraden je helm te vervangen als...

  • ...die een klap opgevangen heeft (ook als je hem per ongeluk een paar keer hebt laten vallen)
  • ...de voering en/of het sluitingssysteem los beginnen te hangen of als die er afgeleefd uit beginnen te zien
  • ...als die te los zit. Test dit door de helm op te zetten, de sluiting vast te maken en je hoofd heen en weer te schudden. Beweegt de helm afzonderlijk van je hoofd? Dan is het tijd voor een nieuwe!
  • ...als er inkepingen te zien zijn in de helmschaal en/of witte krassen op oppervlakken met zwarte verf


MTC de Flint'n Rieders
info@flintnrieders.nl
KvK 40049019
IBAN NL73 RABO 0309 2395 91
Inloggen
Toegangsnaam

Wachtwoord
Aanmelden
Wachtwoord opvragen
Privacy Statement
Disclaimer

© 2011 Plan Plan Internet BV