Hier bent u: Verslagen > 2019 8 Landen rit

8 Landenrit  3 t/m 13 juli 2019

Dag 1.
Vandaag vertrokken voor de 8 landenrit, vandaag een rustige route met af en toe een omleiding, maar onze voorrijder is zeer attent en wist ons telkens weer op het juiste spoor te zetten. We zijn nu in het hotel in Eschweiler. Wat fotoís van onderweg en de motoren voor het hotel.

Dag 2.
Duitsland, Luxemburg, Frankrijk. Schitterend weer, Ďs morgens nog een beetje fris, later op de dag lekker warm. Koffiestop aan de ruhrsee, tussen de middag in bittburg, tussendoor af en toe een tussenstop, het pontje bij wasserbillig, altijd leuk. Nu zijn we al een poosje bij het hotel in point-a mousson. Nog even eten. Gisteravond natuurlijk voetbal gekeken. Die niederlšnderinnen hebben gewonnen. Zijn onze oranje hesjes ook weer handig.

Dag 3.
Wederom een warme dag, daarom ietsje eerder vertrokken, via de vogezen, elzas, zijn we in de Jura beland. Mooie steden en kastelen onderweg, in een dorp reden we nog onder een poort door dat was in Pontarlier. Nu zitten we nog even na te genieten op het terras van ons hotel Le Lac in Malbuisson.

Dag 4.
Een (in)spannende dag, col de marchairuz, col de la forclaz een grenspas tussen Frankrijk en Zwitserland en het laatste stuk was route du lac, dat was echt een heerlijk laatste stukje bochtenwerk. Erg krappe bochten, maw gas er op houden, gelukkig waren er niet veel tegenliggers, net heerlijk gegeten bij ons hotel Aux Vieux in Champex. Nog helemaal vergeten te schrijven maar de route die we gisteren reden is te zien op 12 juli tijdens de tour de france. En we hebben vlak voor GenŤve nog een regenbui, onweersbui gehad.

Dag 5.
Een geweldig mooie dag qua weer en route, gratis rijvaardigheidstraining, San Bernardino pas gereden, ook nog echte sint bernhardhonden gezien uiteraard, sneeuwballen gooien daarna via allerlei onbekende bergweggetjes richting domodosolla gereden, prachtig onderkomen. Overigens kwamen we er achter dat de vrouwen giro dí Italia voor ons aan reden. Een mooie dag nogmaals.

Dag 6.
Vanwege de inspannende ritten van de afgelopen dagen, vooral met betrekking tot de hoge temperatuur van 30+ hebben we gekozen voor een iets kortere route, maar zeker niet minder mooi. De nufenenpas is schitterend, geweldige panorama uitzichten. Zijn nu in Roveredo in Zwitserland.

Dag 7.
Van roveredo naar Nauders, een tocht vol verrassingen. We hebben nu echt de San Bernardino pas gereden en fluellapass, de albulapass, julierpass, jammer genoeg was de stelvio nog gesloten wegens wegwerkzaamheden, ook de Ofenpass, en als laatste reschenpas, tussentijds heeft AJ een lekke band van Henniís motor gerepareerd. Ondertussen waren er prachtige autoís te zien, een Ferarri, Lamborghini, messerschmids en nog veel meer, maar bovenal veel collega motorrijders uit Spanje, Finland, JoegoslaviŽ, ItaliŽ, Duitsland, gisteren troffen we nog Schotten met een heerlijk accent. Wederom een prachtig onderkomen voor de nacht.

Dag 8.
Vanaf Nauders naar Arbon, prettig reisweer, niet te warm niet te koud we hebben niet de fernpass gereden, maar wel de hahntjenjoch en de flexen pas, prachtige bochten lekker sturen, door Lech en st. Gallen gekomen, nu lekker aan het eten op het terras het is nog steeds heerlijk weer.

Dag 9.
Deze dag gaat te boek als een regenachtige dag. We hebben voor de verandering weer een aantal omleidingen gehad. Koffie gedronken bij een conditorei met heerlijke kuchen. Tussen de middag bij een biologisch bakker gegeten, biobrood en biokoffie, door de regen weinig fotoís voorhanden nog wel een foto van de bodensee.

Dag 10.

Regen, zachte regen, harde regen, ontzettend veel regen, onweer, donder en bliksem, dat was zo ongeveer onze dag, de route was wederom geweldig, we zijn vanuit Speyer naar omgeving winterberg gereden, waar we een fantastisch onderkomen hadden bij pension Walddorf, een ontzettend warm welkom, het natte spul mocht in de droogkamer, de open haard werd opgestookt, de gastheer heeft voor ons gekookt, hij at gezellig mee. Onderweg tijdens een toch nog droog moment was er nog ren kleine reparatie aan de motor van Piet, dat was zo gepiept.

Dag 11 en laatste dag.
We keken eens naar buiten, nog steeds wisselvallig weer, de motorkleding was redelijk droog, sommige voelden nog wat klammig, niet alle laarzen waren kurkdroog. Maar het is zoals het is en de reis terug naar huis was en is een feit. Het weer werd steeds beter en op sommige tussenstops werd er alweer een plaatsje in de schaduw gezocht. Een prachtige rit door het Sauerland bekende en minder bekende wegen. Nu is iedereen heelhuids thuis. Het was een prachtige vakantie met prachtige bochten en fantastisch omgeving en af en toe een zooitje ongeregeld.