Het contact van een motorband met het wegdek is ongeveer gelijk aan de grootte van een creditcard!
Banden zijn cruciaal voor jouw motor omdat ze elementen als geometrie en evenwicht bepalen en omdat ze de enige verbinding vormen tussen de grond en het voertuig.
Banden die in een slechte staat zijn, kunnen de prestaties van uw motor of scooter negatief beïnvloeden en de veiligheid van uzelf en van anderen in gevaar brengen.
Controleer altijd voor je gaat rijden:
-De staat van je voor en achterband
-De profieldiepte
-Eventuele schade of enig teken van ongewone slijtage
-De bandenspanning
Vraag bij twijfel altijd deskundig advies!
Wettelijke slijtagegrens
In de groeven van de band zijn slijtage-indicatoren aangebracht. Deze lijken op kleine bultjes en bevinden zich aan de onderkant van de hoofdprofielgroeven. Wanneer het rubber tot op dit niveau afgesleten is, heeft de band zijn wettelijke slijtagelimiet van 1 mm bereikt. U wordt dringend geadviseerd om uw banden te vervangen voordat deze grenswaarde is bereikt.
Verdere slijtage brengt uw veiligheid in gevaar, maar dat geldt ook voor de grip of de prestaties, met name op nat wegdek.
Ongebruikelijke slijtage van het loopvlak van de banden – plaatselijk, in het midden of bij de schouders – wijst vaak op een mechanisch probleem (zoals versleten schokdempers, transmissie of ophanging) of een probleem met de balans. Dit kan ook het gevolg zijn van een verkeerde bandenspanning.
Houdbaarheidsdatum motorfietsband
Het is moeilijk te voorspellen hoelang een band meegaat omdat dat niets te maken heeft met de fabricagedatum. Banden die nooit zijn gebruikt of slechts zelden worden gebruikt, vertonen toch tekenen van veroudering. De houdbaarheid van banden wordt door vele factoren beïnvloed: weersomstandigheden, opslagomstandigheden en gebruik, belasting, snelheid, bandenspanning, onderhoud, rijstijl etc.
Het advies is voor alle motorrijders om regelmatig even de tijd te nemen voor een bandeninspectie op eventuele uitwendige tekenen van veroudering of slijtage: vervormingen of breuken in het loopvlak, op de schouders of zijwanden etc.
Vindt u onregelmatigheden laat dan uw banden controleren door een professional die kan beoordelen of zij al dan niet vervangen moeten worden.
De vijfjarentest… voordat het te laat is!
Na 5 jaar of langer gebruik dienen banden jaarlijks te worden gecontroleerd door een professionele bandenspecialist. Wanneer de banden moeten worden vervangen, volg dan de aanbevelingen van de specialist op. Voor banden ouder dan tien jaar wordt geadviseerd deze uit voorzorg te vervangen, zelfs wanneer ze over het algemeen nog in goede staat zijn en hun loopvlak nog niet versleten is.
Dot-code
De leeftijd van een band kan worden afgelezen door middel van de “DotCode”. Deze aanduiding, bestaand uit 4 cijfers en vaak aangegeven in een rechthoek of ovaal op de zijkant van de band, geeft de productiedatum in de vorm van de maand en het jaar aan. Zo staat “1021” voor week 10 uit het jaar 2021.