Harrie van Dijk

Daar waar levens zijn verweven, blijft de liefde verder gaan. In de herinnering die is gebleven, zal de ziel blijven bestaan.

Samen met Debbie nog zoveel plannen, samen een eenheid, samen nog zoveel… samen…
Harm van Dijk, Harrie, is op zondag 14 juli 1957 geboren in Zuidhorn als derde zoon in het gezin van Jaap van Dijk en Hennie Lukje.
Toen Harrie 6 jaar was, verhuisden ze naar Oostwold. Vanaf zijn 7e jaar heeft Harrie naast school actief aan korfbal gedaan, iets wat hij uiteindelijk 20 jaren heeft volgehouden.
Na de basisschool ging Harrie naar de MAVO in Leek. Zijn vader Jaap had een eigen bouwbedrijf en na school hielp Harrie zijn vader daar iedere woensdag en in het weekend. In 1991 heeft Harrie het bouwbedrijf van zijn vader overgenomen en in 2002 heeft hij deze als zzp’er doorgezet, tot het moment dat hij ermee stopte in 2015.

Naast het werk en het korfballen had Harrie meer hobby’s. Zo heeft hij lange tijd aan een Koreaanse zelfverdedigingskunst gedaan. Ook mocht hij graag biljarten in het plaatselijke café. De interesse voor biljarten was groot en dit is hij altijd met veel plezier en enthousiasme blijven doen. Harrie deed mee aan wedstrijden en oefende veel om zichzelf steeds maar weer te verbeteren.
Harrie reed ook graag motor en heeft zich in 2004 aangesloten bij motorclub MTC de Flint’nrieders. Daar was hij een zeer gewaardeerd lid van de toercommissie en hij heeft menig toertocht voor de club uitgezet.
Een van die reizen ging in 2006 naar Italië, daar ontmoette hij Debbie Arends. Harrie en Debbie werden al snel een mooi paar. Samen hadden ze een goed leven, thuis aan het Anker. Ze hielden samen van reizen, Scandinavische series kijken, fietsen en van bezoekjes bij vrienden en familie.
Harrie was een familiemens. Voor Debbie was hij lief en zorgzaam en hij verraste haar vaak met het organiseren van bijzondere uitstapjes of belevenissen, zoals zweefvliegen, weekendjes weg, een ballonvaart, een musical of een zeilcursus.

En dan.. november 2022.. Harrie had wel eens vaker hoofdpijn, maar nu was het heftiger dan anders.
In januari 2023 bleek de oorzaak van de hoofdpijn een tumor in zijn hersenen te zijn. Daarvoor had hij een operatie nodig. Voordat dat ging gebeuren wilde hij graag met Debbie trouwen en dat hebben zij gedaan op 6 februari 2023. Een mooie huwelijksdag, zo kort voor de operatie.
De operatie verliep voorspoedig, maar helaas liep Harrie daarna een bacteriële infectie op, waardoor Harrie op dinsdag 21 maart 2023 met Debbie aan zijn zij uit het leven is gegleden.

We verliezen in Harrie een bijzonder mens, we gaan hem missen.

Geboren: 14 juli 1957 te Zuidhorn

Overleden: 21 maart 2023

Woonplaats: Leek

Burgerlijke stand: gehuwd

Clublid sinds: 01 april 2004

Einde lidmaatschap: 07-01-2022

Motoren: BMW K1200GT

Sieds Harmenzon

Laat varen zij die ’t varen luste, ik heb gevare, laat mij maar ruste

Sieds was een bijzonder mens en een markante persoonlijkheid, maar vooral ook een levenskunstenaar. Hoe hij na verdriet en tegenslag zijn leven telkens weer oppakte, was bewonderingswaardig. Het is niet te bevatten dat hij er niet meer is, zo’n levenslustige, midden in het leven staande man.

Hij was een Viking, een kwajongen, een echte Hollander. Sieds was een zorgzaam mens. Hij zorgde voor zijn familie. Maar hij was ook zorgzaam voor vriendinnen, die weduwe waren geworden. Hij belde ze elke week en stuurde een bloemetje. Ook voor dochters van oude vrienden, met wie hij ook wekelijks uren telefoneerde. En natuurlijk voor zijn familie, hij was een echt familie mens, zelfs tot in Canada en Amerika. Voor zijn kleinkinderen was hij er altijd, appte en mailde met ze en bedacht leuke uitjes.

Hij was natuurlijk humoristisch, sociaal en geïnteresseerd in anderen. Altijd in voor een praatje of een kwinkslag. De verhalen over zijn tijd op de Willem Barentsz zijn bij velen wel bekend. Hij mocht ze zelfs vertellen, zittend op een mooie stoel op de binnenplaats van het Scheepvaartmuseum.

Hij bleef zijn hele leven een nieuwsfreak, was geabonneerd op allerlei kranten, binnenlands en buitenlands en kreeg per dag zeker wel 100 berichtjes binnen over alle nieuwsflitsen vanuit de hele wereld.

Hij was ook een man, die de regie in eigen hand nam. Zeker de laatste dagen van zijn leven was dat duidelijk. Zo dapper en gedecideerd heeft hij aangegeven dat hij dit leven niet wilde. Hij had geen angst of verdriet, wel veel liefde voor Remmy en zijn familie.

Sieds was een bijzonder mens, een levenskunstenaar.

Geboren: 18-04-1937

Overleden: 02-03-2023

Woonplaats: Zoutkamp

Burgerlijke stand: gehuwd

Clublid sinds: 31-01-2011

Einde lidmaatschap: 02-03-2023

Motoren: BMW R1200GSA

Jan Dekens

Wanneer je werken, je gezin en de ontspanning in goede balans kunt houden, dan beschik je over een bijzondere gave. Deze gave bezat hij!

Zondag 22 september reden ze de dijkenrit, een tocht door Ina uitgezet. Heerlijk vrij op de motor, langs de geliefde plekjes, door Woldendorp, langs Termunterzijl, langs Nieuw Statenzijl: langs zijn roots! Genieten in de hoogst haalbare vorm van het prachtige weer, de vrijheid, de mooie landschappen en van elkaar.

Het was zijn laatste rit op de motor: maandagmiddag eindigde zijn laatste rit in de winkelwagen.

Tijd voor ontspanning en hobby’s hadden Jan en Ina zeker. Wat dat betreft hadden ze de balans tussen werk en ontspanning hoog in het vaandel staan. Iets waar Ina op dit moment zeer dankbaar voor is. Want later, wanneer is later, komt er wel een later?

Grootste hobby voor Jan was het rijden op de motor. In de begintijd bezocht Jan, wanneer Ina in de weekenden en op de avonden werkte, alleen de motorbeurzen en maakte hij mooie tochten. Door de tijd heen werd dit een gezamenlijke hobby, zeg maar passie, waar beiden ziel en zaligheid in stopten. Als actieve leden van de “Flint’n Rieders” maakten ze vele mooie tochten, waaronder ook meerdaagse ritten. Trots was Jan wanneer Ina weer een mooie route had uitgezet.

Maar ook het luisteren naar muziek kon Jan bekoren, met name genoot hij van de Keltische muziek, waaruit het mystieke ademde wat hij zo mooi vond. Het lezen van de Scandinavische thrillers stond in dit rijtje beslist niet op de laatste plaats.

Kaarten met dorpsgenoten in “ ’t Keerpunt” was naast gezelligheid de gelegenheid bij uitstek om de sociale contacten te onderhouden. Kortom Ina en Jan genoten van het leven in al zijn vormen.

Wat is het opeens anders. Na een operatie die uit de onverwachte hoek opdook, ging Jan maandag 23 september met volle moed fluitend weer aan het werk. Hij blij, zijn klanten niet minder blij! Het werd weer maandag.. de 30e!!

Geboren: 10-05-1959

Overleden: 30-09-2019

Woonplaats: Spijkerboor

Burgerlijke stand: gehuwd

Beroep: zelfstandige ondernemer (rijdende winkel)

Clublid sinds: 31-01-2011

Einde lidmaatschap: 30-09-2019

Motoren: Kawasaki GTR1400

Herman Gelijk

We hebben Herman leren kennen als een van de eerste enthousiaste leden motorclub, motorrijden was zijn passie. Herman hield van gezelligheid lekker (vooral veel) eten.

Na 7 jaar besloot Herman zijn lidmaatschap te beëindigen en jaren werd niets meer van hem gehoord. Totdat tijdens een van de vele toertochten van de club wij Herman tegenkwamen in het Sauerland waar hij maar al te graag verbleef. Wij hoorden toen dat Herman ongeneeslijk ziek was en helaas heeft hij veel te vroeg afscheid moeten nemen van het leven.

Geboren: 7 september 1962

Overleden: 24 februari 2018

Woonplaats: Nieuw Buinen

Burgerlijke stand: gehuwd

Beroep: Systeem en applicatie beheerder

Clublid sinds: 05-09-1996

Eind Lidmaatschap: 01-04-2003

Motoren: MotoGuzzi

Geert Feitsma

Geert Feitsma is geboren in 1920 in Gouda. Het gezin Feitsma heeft door heel Nederland gewoond. Dat kwam doordat zijn vader werkzaam was bij de Nederlandse Spoorwegen. Geert is later, in navolging van zijn vader, ook gaan werken voor de Nederlandse Spoorwegen als onderhoudsmedewerker. Geert is in zijn jeugd enige jaren aan huis gekluisterd door de gevreesde TBC.

In augustus 1968 is Geert samen met zijn ouders verhuisd naar Borger. Hij heeft nog een aantal jaren gewerkt in een papierfabriek in deze regio.

In 1955 heeft Geert zijn motorrijbewijs gehaald op een gemotoriseerde bakfiets. Zijn autorijbewijs had hij in 1939 al gehaald. Geert vertelde dat in de periode na de oorlog de benzineprijs 9 cent was. Geert behoort tot de harde kern, die vanaf de oprichting in 1992 al betrokken is bij MTC De Flint`n Rieders. Hij was in 1995 degene die tijdens de Motor Ontmoetingsdagen met zijn motor dwars door een spandoek reed.

Motor Ontmoetingsdag 1995

Wie even terug rekent komt tot de conclusie dat Geert toen al de respectabele leeftijd van 72 jaar had. Hij heeft echter nooit een meerdaagse gereden vanwege zijn leeftijd. Wanneer Geert niet aanwezig was bij een van de dagtochten, reed de groep eerst langs zijn huis om hem alsnog op te halen. Later kwam hij de clubleden uitzwaaien en regelde hij het verkeer bij vertrek van de meerdaagse tochten. Helaas is na zijn heupoperatie in 2010 een einde gekomen aan zijn motorcarrière. Ook zijn Opel Ascona uit 1988 is vanaf die tijd in de garage blijven staan.

Op de leeftijd van 52 jaar is hij gestopt met werken, en is hij zich gaan toeleggen op magnetiseren of op zijn Drents als strijker. In deze periode werkte Geert 80 uur per week. Tot op heden behandelt hij nog steeds patiënten aan huis. Ook is hij al 40 jaar actief bij de EHBO-vereniging in Borger. Hij gaat nog jaarlijks naar de nascholing voor de reanimatiecursus.

Helaas heeft Geert de 110 jaar niet gered en is op 92 jarige leeftijd overleden. We hadden als motortoerclub de eer om de uitvaart te begeleiden met een aantal motoren. Dit was voor ons en ook de familie zeer indrukwekkend. Geert was een markant persoon.

Geboortedatum: 08-12-1920

Overleden: 14-06-2017

Woonplaats: Borger

Burgerlijke stand: ongehuwd

Beroep: onderhoudsmedewerker, magnetiseur en EHBO’er

Start Lidmaatschap: 01-04-1992

Eind Lidmaatschap: 14-06-2017

Motoren: Suzuki

Petra Marx (echtgenote van Jan Warris)

In Nederland met haar Jan een eigen onderneming gerund, daarna gewerkt in de Bakkerij in Schoonoord en de C1000, ze woonden in Gasselternijveen van 1994 tot 2006. In 2006 verhuisd naar Duitsland, daar was Petra weer werkzaam in de Bakkerij in Meppen (Dld). In 2013 heeft ze haar motor rijbewijs gehaald en ook nog een eigen motor gehad. Ook nog op eigen motor met Jan naar villa Löwenherz geweest.

Petra had eerst een GS500, maar die bleek al snel te hoog te zijn voor die kleine beentjes, toen is het een shopper geworden, een LS650 Savage, dat jaar veel gereden, en naar Loewenherz natuurlijk.

Ze wou nog véél meer met de Motor weg, helaas is dat niet geworden.

Ze heeft de laatste jaren veel voor de Bakkerij gedaan, deed de hele planning personeel met meerdere filialen, de baas en bazin zijn dan met vakantie gegaan. Sparen voor een tropische vakantie was ze ook heel druk mee, helaas ook niets geworden.

Een paar weken na een bedrijfs ongeval is ze overleden.

We verliezen in Petra een bijzonder mens, we missen haar.

Geboren: 14 december 1973 te Bremen

Overleden: 30 april 2015

Woonplaats: Gasselternijveen

Burgerlijke stand: gehuwd

Beroep: Middenstandsmedewerker

Clublid sinds: 17 april 2001

Einde lidmaatschap: 01-april 2015

Motoren: GS500, LS650 Savage

Minus Kort

Minus was mede door zijn doorzettingsvermogen de langstlevende longstay beademingspatiënt in Nederland.

Samen met zijn vrouw Trees vormden ze een onafscheidelijk duo bij vele bijeenkomsten van onze motorclub en daarbuiten.

Geboortedatum: 27-05-1947

Overleden: 1-07-2012

Woonplaats: Zuidhorn

Burgerlijke stand: gehuwd met Trees

Beroep: productie medewerker

Motoren: nvt

Janneke Kort-Bruining

In deze in memoriam staan wij stil bij Janneke Kort. Albert Jan en Janneke zijn samen met John Wolters in 1992 de initiatiefnemers geweest voor de oprichting van MTC De Flint`n Rieders. Ooit begonnen als een vriendenclub voor enthousiaste motorfreaks. Ze zijn samen jarenlang het baken geweest voor de motorclub. Janneke zat onder andere in de activiteitencommissie en in de redactie van het clubblad. Oud-leden herkennen vast nog wel haar creatieve input: BBQ, bingo, picknicks en puzzeltochten. In het clubblad stonden regelmatig haar kookrecepten, rebussen en actualiteitenpuzzels. En vooral niet te vergeten de verslagen van de toerritten. Als redacteur voor het clubblad heeft niemand haar later nog kunnen evenaren.

Janneke en Albert Jan zijn jaren een onafscheidelijk duo geweest tijdens de motortoerritten. Vanwege hun twee-eenheid noemde men hun ook wel Albert-Janneke.

In 1996 stopte Janneke als lid van de activiteitencommissie en legde zij zich toe op het schilderen. Tot aan het eind van haar leven heeft ze bij Edith Stoel diverse opleidingen op het gebied van schildertechnieken gevolgd. Ze was een bijzonder talentvolle kunstenares. Regelmatig exposeerde Janneke met haar schilderijen in diverse centra. Haar talent leidde in 2003 tot aanmelding bij de kunstacademie. Dit viel samen met een grote schilderopdracht die zij samen met een medecursist kreeg aangeboden. Helaas is geen van beide nog tot uitvoering gekomen. Haar creativiteit bleef niet alleen binnen de motorclub beperkt. Ze heeft ook cabaretgroepen begeleid als regisseur. Onder haar supervisie is het Zomertheater in Borger opgezet.

Haar beroepskeuzes waren zeker niet alledaags te noemen. Ze kwam samen met twintig andere herintredende vrouwen als gevangenisbewaarster in Norgerhaven te werken. Ze was vooral trots dat ‘haar’ afdeling drugsvrij was. Hierna solliciteerde ze bij de TBS kliniek in Groningen waar ze later als Sociotherapeut ging werken.

In de zomer van 1999 werd bij Janneke borstkanker geconstateerd. Medio september onderging Janneke een borstamputatie gevolgd door radiotherapie en chemotherapie. Even leek het erop dat ze haar ziekte had overwonnen. In 2001 werden bij haar metastasen ontdekt, en begon de strijd opnieuw. Janneke bleef ondanks de vermoeidheid en tegenslagen positief in het leven staan. In september 2003 kreeg ze ondanks alle behandelmethoden te horen dat ze in de palliatieve fase was gekomen. Op 30 september heeft Janneke afscheid genomen van familie, vrienden en leden van de motorclub. Op 1 oktober 2003 is Janneke overleden aan de gevolgen van borstkanker. Ter eerbetoon aan haar wordt elk jaar aan degene die de meeste ritten als duo- passagier heeft meegereden, de ‘Janneke Kort bokaal’ uitgereikt.

Geboortedatum: 1-08-1951

Overleden: 1-10-2003

Woonplaats: Gasselternijveen

Burgerlijke stand: Was gehuwd met Albert Jan Kort

Beroep: Sociotherapeut (TBS kliniek), kunstenares

Start Lidmaatschap: 01-04-1992

Eind Lidmaatschap: 01-10-2003

Motoren: Duo-passagier

Tinus Schuring

Tinus was een van de trouwste leden van de motorclub, altijd was hij erbij op zijn “Sukerbieten BMW” Tinus heeft enorm genoten van zijn uitjes met MTC de Flint’n Rieders. Op 30 juli 1996 overleed Tinus na een kort ziekbed.

Als eerbetoon noemt de club de toertombola voortaan de Tinus Schuring Bokaal die jaarlijks zal worden uitgereikt aan dat lid wat de meeste toertochten meegaat.

Overleden: 30-07-1996

Woonplaats: Borger

Burgerlijke stand: gehuwd

Beroep: Productie medewerker NAM

Motoren: BMW R80RT