Als eerdaags de voorspellingen weer goed zijn zal menig motorrijder zijn machine weer eens willen starten. Misschien wel voor het eerst dit jaar en dat is een reden om extra goed op te letten!
Tip 1: Loop je motor even na
Natuurlijk wil je niks anders dan zo snel mogelijk op de motor stappen en wegrijden, maar neem even de tijd om je motor na te lopen. Vorst en lang stilstaan hebben invloed op je motor. Controleer je oliepeil, je verlichting en je banden. In de meeste gevallen moet je je banden weer even op spanning brengen.
Tip 2: Houd rekening met elkaar
Veel motorrijders zullen voor het eerst de weg weer op gaan. Gun jezelf tijd om weer even te wennen en geef ook je medeweggebruikers de tijd om aan je te wennen. We zijn immers een tijdje weg geweest!
Tip 3: Wees voorbereid op afkoeling
Vaak loopt een ‘winterstop’ bij verzekeringen tot 1 maart en daarom zou het bij het eerste mooi weer wel eens los kunnen ‘barsten’ op de weg. Laat je niet verrassen als je aan je eerste toertocht van het jaar begint. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar hou er rekening mee dat het ’s avonds echt nog behoorlijk kan afkoelen. Een trui mee is vaak geen luxe.
Tip 4: Pas op de laagstaande zon
In dit jaargetijde heb je vaak te maken met een laagstaande zon aan het eind van de middag. Dat kan gevaarlijk zijn. Om zo weinig mogelijk last van die laagstaande zon te hebben, kun je er voor zorgen dat je de zon in je rug hebt. Wil je bijvoorbeeld een rondje om het IJsselmeer rijden, dan kun je dat linksom of rechtsom doen. Rij je in de namiddag richting het westen, dan heb je de zon in je gezicht. Ga je richting het oosten, dan schijnt hij in je rug.
Tip 5: Houd oog voor tegemoetkomend verkeer
Als je zelf niet geplaagd wordt door een laagstaande zon, betekent dat niet dat iemand anders er geen last van heeft. Tenslotte heb je ook te maken met tegemoetkomend verkeer dat dan de zon wél in het gezicht heeft. Ook dat is iets om niet te vergeten. De zichtbaarheid is de beperkende factor.
Tip 6: Zorg dat je goed zichtbaar bent
Vanzelfsprekend is het raadzaam om met veilige kleding en goed zichtbaar op pad te gaan. Veel motorrijders vertrouwen daarbij ook op gele hesjes. Daar is helemaal niets mis mee, maar vertrouw er niet blind op. Ik heb zelf nog liever een zwarte jas met goede reflecterende strepen. Een geel hesje is geen garantie dat je gezien wordt.