Friesland weekend 2024 – 3 daagse 9 tot 11 augustus

Dag 1: Avontuurlijke Start Ondanks de Regen

Op een frisse vrijdagochtend om 08:15 uur kwamen 17 Flinten bijeen bij Hunsow Motoren in Borger. Onder het genot van een bemoedigend kopje koffie, aangeboden door onze sponsoren Gerard en Marja, maakten we ons klaar om te vertrekken. Hoewel het een beetje regende, deed dat geen afbreuk aan de stemming. De 16 motoren en 1 duo-passagier werden door Gerard en Marja uitgezwaaid, waarna we koers zetten naar het Eemshotel in Delfzijl voor een welverdiende koffiepauze met lekkernijen.

De route naar Delfzijl was verrassend en creatief, ondanks de sporadische regendruppels. Bij het hotel voegde Arthur uit Oosteind, een vriend van Walter, zich enigszins vertraagd bij de groep nadat hij te maken kreeg met een onverwachte wegafsluiting.

Na de koffie vervolgden we onze reis, die al snel veranderde in een natte beproeving door de toenemende regen. Op een gegeven moment moesten we zelfs stoppen om onze vizieren en brillen schoon te maken. Desondanks bereikten we Lauwersoog, waar het meeste vocht alweer uit onze kleding was verdampt en we genoten van een vers visje.

De reis ging verder naar Harlingen, waar we verrast werden door een onvoorziene wegafsluiting van de Zeedijk die tot 2026 duurt. Onze navigatie was hiervan niet op de hoogte, dus na een behendige keermanoeuvre op een smal weggetje, zochten we een nieuwe route door het landschap, vergezeld door vele schapen en op soms erg modderige wegen.

In Harlingen, na een heerlijke versnapering op de Waddenpromenade, vervolgden we onze weg naar Knypke Litse, waar we hartelijk ontvangen werden door eigenaar Kevin. De dag werd in stijl afgesloten met een heerlijke BBQ om 18:30, en een gezellig borreltje aan de haven in Lemmer, gesponsord door de club.

De eerste dag van onze rit was gevuld met uitdagingen, maar ook met veel warmte en kameraadschap, typerend voor de Flinten. De onvoorspelbare weersomstandigheden en routewijzigingen maakten het avontuur alleen maar memorabeler.

Dag 2: Zonovergoten Tocht rond het IJsselmeer

Na de regenachtige start van de reis brak eindelijk de zon door, belovend dat er voor de rest van het weekend geen regen meer zou vallen. Met stralend weer op de planning, was een rondje IJsselmeer het perfecte avontuur voor de dag. De route voerde ons langs het uitgestrekte IJsselmeer naar het begin van de Afsluitdijk, een icoon van Nederlandse ingenieurskunst, en vervolgens naar Den Oever voor onze eerste stop.

In de charmante, authentieke haven van Den Oever genoten we op een zonnig terras van een heerlijke kop koffie. Het traject vervolgde langs het IJsselmeer via Andijk naar Enkhuizen, waar we de oversteek naar Lelystad waagden. Ondanks de stevige wind bleef de sfeer er goed in. In Lelystad parkeerden we de motoren netjes op een rij en splitste de groep zich : sommigen bezochten het indrukwekkende VOC-schip, terwijl anderen de tijd namen om te winkelen of een hapje te eten.

Om 15:00 uur vervolgden we onze tocht door de uitgestrekte polder, waarbij we te maken kregen met enkele omleidingen die onze kopman van de dag, Nico, uitdagingen boden. Echter, de stemming bleef positief en bij aankomst in het B&B werd de dag afgesloten met een verfrissend koud drankje.

De avond bracht ons bij Restaurant De Wildeman in Lemmer, recentelijk overgenomen door Kevin, waar we genoten van een uitgebreid diner dat zowel heerlijk als overvloedig was. Na een gezellige afzakkertje in de haven, trok iedereen zich terug voor een welverdiende nachtrust, tevreden over een dag vol mooie herinneringen.

Dag 3: Afscheid van een Onvergetelijk Weekend

De laatste dag van ons motoravontuur begon met een uitgebreid en heerlijk ontbijt. Met enige weemoed namen we afscheid van het pittoreske Lemmer, een plek die in korte tijd een speciale plaats in ons hart had veroverd. Vol goede moed en met frisse zin zetten we koers naar Zwartsluis, waar we bij Hotel Restaurant Zwartewater genoten van een kopje koffie. De route ernaartoe was werkelijk prachtig, een perfecte mix van natuur en Nederlandse landschappen.

Na de koffiepauze vervolgden we onze tocht via Wapseveen naar Norg. Daar hadden we onze laatste stop gepland voor een lunch, waarbij er volop werd nagepraat over de belevenissen van het weekend. Het was een moment van reflectie op de vele mooie momenten die we samen hadden beleefd.

Na de lunch kwam het onvermijdelijke afscheid. Met een lach en een traan namen we afscheid van elkaar, dankbaar voor de gedeelde ervaringen en de nieuwe herinneringen die we samen hadden gecreëerd. Iedereen ging zijns weegs, terug naar het dagelijks leven, maar rijker aan vriendschappen en verhalen.

Het was werkelijk een prachtig weekend, gevuld met plezier, avontuur en vooral veel gezelligheid. Dank aan iedereen die deel uitmaakte van deze bijzondere reis.

Walter

Via deze link zijn een aantal foto’s te bekijken