Als voorzitter van de toercommissie wil ik graag dit artikel met jullie delen, het is zeer verontrustend, maar we kunnen er zelf wat aan doen….
Motorrijders zijn extreem kwetsbaar in het verkeer.
Volgens het CBS kwamen in Nederland vorig jaar 44 motorrijders bij een ongeval om het leven. Gerelateerd aan het aantal kilometers is de kans dat een motorrijder in het verkeer overlijdt 20 keer groter dan bij een automobilist.
Goede motorkleding is belangrijk, maar kan helaas ernstig letsel nauwelijks voorkomen als een motorrijder bij een ongeval betrokken raakt. Dat is wel een hele zure boodschap, vindt u ook niet.
Maar wat kan ik als motorrijder er zelf aan doen ?
Je zo goed mogelijk beschermen, dus zeker NIET met een korte broek, slippers, T shirt en zonder handschoen gaan rijden.
Bij de dodelijke ongevallen blijkt dat de motorrijder meestal in de borstkas en in het hoofd zwaar gewond is geraakt. Goedgekeurde jacks en broeken – met extra verstevigde delen – zijn vaak wel adequaat bij een val op de rijbaan. Maar bij een botsing met een obstakel, zoals tegen een auto of een boom, kan beschermende kleding helaas al bij rijsnelheden vanaf 25 km/u levensbedreigende verwondingen niet of nauwelijks voorkomen.
Televisiebeelden van een vallende coureur tijdens motorraces zijn een verkeerd signaal. Die bestuurders staan vaak na een heftige val gewoon weer op, maar dat is nu eenmaal het grote verschil tussen een extra beveiligd racecircuit en de openbare weg, die veel meer gevaren (lees obstakels) kent. Het is echter wel een bewijs dat beschermende kleding bij een val heel goed helpt, je moet alleen geen obstakels tegenkomen, daar kan je motorkleding niets aan helpen.
Mocht je ten val komen tijdens het motorrijden dan zijn twee dingen belangrijk: het opvangen van de impact en het opvangen van de wrijving. Want je gaat gegarandeerd glijden. Tijdens zo’n glijpartij ontstaat er ontzettend veel weerstand, hitte en wrijving, daar is je huid niet echt voor gemaakt, gecertificaarde motorkleding wel.
Draag dus altijd beschermende kleding ook als het warm is !
De meeste moderne kleding is voorzien van goede ventilatie waardoor de temperaturen niet meer hoeven op te lopen. Dat is niet altijd zo geweest natuurlijk. Er is een tijd geweest, dat je het in motorkleding vreselijk warm had. Gelukkig kan je tegenwoordig goedgekeurde ademende kleding kopen voor de warme dagen, die ook nog eens heel mooi is.
Zelf veroorzaakt
De belangrijkste oorzaak van ongevallen is – net als bij personenauto’s – nog altijd de bestuurder. Daar valt dan ook de meeste winst te behalen. Circa twee derde van alle verongelukte motorrijders hebben het ongeval zelf veroorzaakt.
Rijden in groep of solo
Onderzoekers hebben voor het eerst ook onderzocht in hoeverre het motorrijden in groepen meer risico’s met zich meebrengt dan een solorit. Terwijl bij soloritten botsingen met auto’s en trucks op kruisingen en bij invoegsituaties vaak tot ongevallen leiden, gaat het bij groepen motorrijders vooral om botsingen onderling en met tegenliggers. De belangrijkste oorzaak is dan te weinig afstand houden, maar ook is er sprake van groepsdrag bij inhaalmanoeuvres. Dus altijd zelf goed uitkijken en niet “blind” volgen, bij twijfel……..
Wat kan er kan wel verbeterd worden
De onderzoekers zijn pessimistisch en zien nauwelijks kans voor verbetering. ABS en tractiecontrole voor motorfietsen zijn al een feit, de airbag voor motorrijders bestaat ook al en aan de beschermende kleding valt weinig meer te verbeteren.
Wat is dan een oplossing
De onderzoekers adviseren verplichte rijvaardigheidstrainingen, in het kader van “voorkomen is beter dan genezen”.
Motorrijders zijn kwetsbaarder in het verkeer dan bijvoorbeeld automobilisten. Om het aantal slachtoffers te verminderen, stelt de overheid eisen aan het rijden op de motor. Zo moet iedere bestuurder van een motor een motorrijbewijs hebben en een goedgekeurde helm dragen.
Beschermende kleding is (nog) niet verplicht, maar wel belangrijk. Het is je eigen verantwoordelijkheid.
Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Tijdens het praktijkexamen voor de motor moet de motorrijder laten zien dat hij zijn motor en de verkeersregels beheerst.
Daarnaast gelden er ook kledingeisen tijdens het examen. Zo moet de motorrijder een goedgekeurde helm, oogbescherming, hoge schoenen of laarzen, handschoenen en beschermende kleding dragen.
Oke. Verplicht beschermende motorkleding, draagplicht, daar ligt de oplossing.
Op zich klinkt het niet geheel onlogisch: als je meer en betere beschermende kleding draagt, heb je minder kans op (ernstig) letsel bij een ongeval, maar het roept wel heel veel vragen op:
Om te beginnen: wat is beschermende kleding? Is het beschermend als er gecertificeerde protectie in zit? Welk materiaal mag wel, wat mag niet? Hoe moet kleding gestikt zijn? Worden hoge, dikke laarzen, borstpantser, kevlar handschoenen, harde rugprotectoren en nekbeschermers verplicht? Wat zijn de regels voor slijtvastheid? Hoe verhoudt veiligheid zich tot draagcomfort? Wat als de protectie aan de regels voldoet, maar slecht geplaatst is of bij een ongeval verschuift of wegdraait? Moet je dikke laarzen, broeken, jassen en handschoenen aan als het buiten 35 graden is?
Maar daarmee zijn we nog lang niet door de vragen heen.
Hoe wordt de draagplicht gecontroleerd? Word je door de politie gevraagd te laten zien of je rugbescherming wel gecertificeerd is? Hoe zie je of iets nep is of echt? Wat kan een menselijk bot aan? Wanneer breekt het? Welke beschermende stof past daarbij? Waar leg je de minimale grens voor die bescherming? Bij een botsing met 120 kilometer per uur helpt immers zelfs de beste beschermende kleding niet meer. Om nog maar te zwijgen van de tests die nu voor gecertificeerde bescherming worden gedaan. De beschermingsoppervlakte van een rugprotector is maar heel klein. Wat als je wat dikker bent? Of zo valt dat je niet exáct op de protector valt? Of als je kleiner of langer bent dan de ‘gemiddelde’ lengte van een persoon waarmee de test wordt gedaan?
Slijtvaste motorkleding voorkomt verwondingen. Bij beschermende motorkleding gaat het om slijtvastheid en om protectie op plaatsen waar dat nodig is. De slijtvastheid is er voor om de motorrijder bij een schuiver over het asfalt te behoeden voor ernstige schaafwonden.
Waar let je op als je motorkleding gaat kopen en wat heb je dan?
Er bestaat nog steeds veel verwarring over CE-(Conformité Européene) keurmerken in motorkleding, helmen en laarzen. In Europa is een regelgeving van kracht geworden die beschrijft waar goedgekeurde motorkleding aan moet voldoen. Staat er nu een CE-keurmerk in je kleding, dan kan je er nu dus vanuit gaan dat het hele kledingstuk CE-gekeurd en goedgekeurd is terwijl het CE keurmerk in kleding van 2013 tot voor 2018 vaker voor alleen de protectoren gold. Voor 2013 mocht motorkleding zonder keurmerk gewoon verkocht worden.
Heb ik wel voldoende bescherming ?
Als je een ouder motorpak hebt met CE keurmerk moet je je misschien afvragen of je pak echt de veilige uitrusting is die je dacht dat het was. Simpelweg de plaats van de labels kan je vertellen of je een outfit hebt die geheel CE-getest en goedgekeurd is, of alleen de protectoren getest zijn. Belangrijk om te beseffen is dat je dus in theorie over het kan asfalt glijden waarbij de naden van je broek in no time weg zijn met als gevolg dat de protectoren uit de zakken vliegen en je dus niet meer kunnen beschermen. Als je niet kan ontdekken hoe het met jouw uitrusting zit, vraag het dan gerust na bij de winkelier.
Geen verplichting voor de motorrijder
De CE voorschriften gaan over normen voor motorkleding, niet over het verplicht dragen van de beschermende kleding.
De MAG blijft tegen een wettelijke verplichting tot het dragen van motorkleding in Nederland. Hier moet je dus je eigen verantwoordelijkheid in nemen. Maar daar gaat wellicht nog een keer verandering in komen. In sommige EU landen is dit al aan de gang.
Buitenland
Ga je naar het buitenland op je motor, dan moet je voldoen aan de wettelijke regels van dat land.
In veel Europese landen ontbreekt het nog aan de verplichting om beschermende kleding te dragen op een motor maar niet overal. Zo heeft Frankrijk bijvoorbeeld de wettelijke verplichting dat je CE-goedgekeurde handschoenen draagt. In België is het verplicht om kleding te dragen die armen en benen beschermd en je moet enkel bescherming hebben. Oftewel stevige motorlaarzen zijn een verplichting. Bovendien moet je in België handschoenen dragen, met of zonder vingers.
In Australië en Nieuw-Zeeland bestaat sinds kort het Motorcycle Clothing Assessment Program (MotoCAP). MotoCAP test motorkleding op de drie belangrijkste factoren die nodig zijn om een motorrijder te beschermen tegen letsel: schuringsweerstand, naadsterkte en impact-energieabsorptie. Verder kijkt MotoCAP of een kledingstuk voldoende ademend vermogen heeft wat ook belangrijk is in koude omstandigheden. MotoCAP heeft een website opgezet waar motorrijders een stuk gemakkelijker objectieve informatie kunnen vinden over motorkleding. https://www.motocap.com.au/
Kijk dus voordat je op reis gaat aan welke regels je in welke landen moet voldoen.
Europese regels voor motorkleding
Volgens de EU moet nu alle beschermende kleding en andere bij motorrijden behorende accessoires voorzien zijn van een Europees keurmerk. We hebben het dus over goedgekeurde motorkleding. Dat betekend dat alle in Europa verkochte motorkleding voorzien moet zijn van het CE keurmerk. De organisatie achter het CE keurmerk is het instituut die de Europese normen handhaaft. De Europese normen (NEN) nummer worden door gerelateerde brancheorganisaties samen opgesteld en geregistreerd.
Het Europees Parlement heeft besloten dat in vervolg alle motorkleding gezien moet worden als beschermende kleding en dat deze aan alle Europese normen zal dienen te voldoen. Tot nu toe werden alleen beschermende (motor) handschoenen, laarzen en impact-beschermers gezien als beschermende kleding die onder bepaalde normen vallen. Nu heeft het Europees Parlement besloten om de totale motoruitrusting op te nemen in een nieuwe persoonlijke beschermingsmiddelen-regeling. Dit betekent dat in een paar jaar tijd alle motor spullen die in Europa verkocht worden aan dezelfde veiligheidseisen voldoen, zodat ze allemaal een minimum aan bescherming moeten bieden tegen slijtage en een impact.
Net zoals dat nu al gebeurt met laarzen en handschoenen, zal er aan de binnenkant van alle motorkleding een label bevestigd moeten worden waaraan de koper kan zien dat deze voldoet aan Europese normen en in welke mate bescherming geboden wordt. Ook dient informatie over onderhoud, opslag en het gebruik ervan te worden vermeld. De precieze normen en wanneer alle motor spullen in de winkels moeten voldoen aan de nieuwe eisen is nog niet bekend. Dat zou zo maar een paar jaar kunnen duren. De FEMA (Europese federatie van motorrijders) geeft aan motorrijders op de hoogte te zullen houden van alle nieuwe ontwikkelingen.
Deze nieuwe verordening betekent overigens niet dat motorrijders verplicht zullen worden om alleen goedgekeurde kleding te dragen. Deze regeling gaat alleen over de verkoop van goedgekeurde beschermende kleding en niet over het dragen ervan. Voor zover bekend heeft de Europese Commissie ook geen plannen om het dragen van goedgekeurde motorkleding verplicht te gaan stellen.
Dolf Willigers, secretaris-generaal van de FEMA: “Als alle motorkleding voldoet aan een standaard weet je wat de hoeveelheid bescherming is die je kunt verwachten. Dat is consumentenbescherming die we nu niet hebben. Natuurlijk zullen de nieuwe normen aan de behoefte van motorrijders moeten voldoen, maar met de informatie die we nu hebben, heb ik er alle vertrouwen in dat dit het geval zal zijn. Zolang de Europese autoriteiten deze normen niet zullen gebruiken om rijders te dwingen alleen goedgekeurde motoruitrusting te dragen, en we zullen er op toe zien dat dit niet zal gebeuren, is de standaardisatie van de motorkleding een goede zaak voor de motorrijder.”
De EU is in ieder geval hard bezig om de kleding voor de motorrijder veiliger en beter te maken. Want ook binnen de EU weet men dat beschermende motorkleding van levensbelang is.
Knip het label dus niet uit je handschoenen want als je aangehouden wordt kan het een bekeuring opleveren in sommige landen.
Beschermende kleding op een motor is voor mij echter wel een vanzelfsprekendheid, binnen MTC de Flint’nRieders zelfs verplicht, of het nu 10 of 30 graden is.