Noorwegen 2022

Dag 1, donderdag 21 juli

Piet S.

Eemshaven – Kristiansand

Hallo mensen thuis, een kort verslag vanuit Noorwegen van de eerste dag.

Van af Groningen reden Marcel v.d. V, Erna en ondergetekende naar de verzamelplaats. Er was een afspraak, verzamelen bij een windmolen, maar welke? Even gebeld en ja hoor, we waren nog ruim op tijd.

Op de boot hadden we ‘geluk’, onze hut lag op dek 8 met onder ons een heel orkest,  dat was iets minder bij het slapen gaan. De rest van het verhaal vertelt een ander wel. Hier wel de complimenten aan de TC, het was zo als iemand altijd zegt “Fantastisch”.

Dag 2, vrijdag 22 juli

Marcel v.d. V.

Kristiansand naar Odda

Na een onstuimige nacht met veel wind en muziek toch wat uurtjes geslapen op de boot. Na een lekker ontbijtbuffet aangekomen in de haven van Kristiansand.

Rond 09:30 konden de motoren weer worden losgemaakt en reden we van boord. Met een temperatuur ongeveer 28°C begonnen we aan een lange tocht – ca. 334km – naar Trolltunga camping in Odda. Een zeer mooie tocht door de wilde natuur van Noorwegen, onderweg nog genoten van een terrasje en een lekkere lunch.

Vlak voor Odda liggen de Latevossen watervallen, helaas was de parkeerplaats vol zodat we daar als groep niet even konden stoppen.

Om ca. 17:30 arriveerden we in Odda. Na lekker te hebben gedouched hebben wij in het dorp pizza gegeten. Lekker genoten van onze nachtrust na deze lange indrukwekkende dag. Op naar dag 3!

Dag 3, zaterdag 23 juli

Thijs v.d. L.

Odda naar Olden

Vandaag een mooie lange tocht voor de boeg van 330 kilometer van Odda naar Olden, droog weer. Op de camping geen ontbijt dus gaan we inkopen doen bij de plaatselijke bakker.

Om een uurtje of half tien vertrekken we dan vanuit het mooie Odda, gelegen aan een van de vele meren in Noorwegen en tevens bekend van het tv-programma Ice Road Rescue. Maar voorlopig geen sneeuw- en ijswegen dus rijden maar. Een heel mooi eerste stuk richting noorden bij één en hetzelfde meer langs. Prachtig is het. Blauwgroen helder zuiver water. Vele kleine dorpjes langs het meer. Na ongeveer 70 kilometer de eerste stop voor het pop-up ontbijt. Ook daar Nederlanders te vinden op het parkeerterrein, zoals veel vaker op deze reis. Korte stop en we rijden verder en komen over de zeer indrukwekkende Hardanger brug, genoemd naar het gelijknamige fjord dat overgestoken wordt.

De combinatie van bergen, meren en fjorden is zeer indrukwekkend. De route gaat verder met een afwisseling van meren en rivieren. We rijden langs Vossavangen omhoog richting Vangsnes. Hier nemen we de eerste veerboot over het Sognefjord. Een leuke ervaring is het deze eerste keer met de veerboot. Het zal niet de laatste keer zijn. De bootreis duurt een klein halfuurtje. De reis vervolgt met prachtige uitzichten over het achtereenvolgens Sogndalsfjord, Kjosnefjord met daartussen rivieren en meren. Het verschil tussen een fjord en een groot meer is moeilijk te zien, maar het maakt het er niet minder mooi op. Het rijden langs een meer en fjord is mooi, maar niet het uitdagendste qua stuurwerk. De Fv60 brengt daar verandering in. Een geweldige bergweg voor het betere stuurwerk met goed asfalt en vrij hoog. Kort daarna komen we aan op de camping in Olden. werkelijk fantastisch gelegen aan het Faleidfjord. Het water en de rode houten huisjes is een schilderachtig plaatje. Hier verblijven we één nacht.

’s Avonds bereiden we zelf ons eten.

Dag 4, zondag 24 juli

Erna v.d. P.

Olden naar Åndelsnes

We vertrokken van ons mooie hytte aan het fjord met mooi weer. Onderweg genoten van de prachtige uitzichten en mooie wegen. Even een tochtje met een ferry en weer door. En ja daar kwam de volgende stop: 3 kwartier werden we stilgezet op de weg vanwege vallende rotsblokken. Toen we weer verder reden kwamen we bij het uitzichtpunt op Geiranger.

In Geiranger een koffie-to-go en benzine voor de motor. Uiteindelijk kwamen we aan bij Trollstigen; wat een prachtig uitzicht weer was op de haarspeldbochten die we nog mochten doen.

Het is een trollengebied, toch geen trollen gezien onderweg of toch wel??

Aangekomen op Andelsness werden we verrast door de vier mooie hyttes; genoten van het buurten bij elkaar.

Kortom dag 4 was een prachtige tour en ik heb ontzettend genoten!

Dag 5, maandag 25 juli

Jaap K.

Åndalsnes → Rondrit Alesund

Na overleg werd besloten om op dag 5 de rit naar Alesund te gaan rijden. Bertus en Hendrieke gaven aan graag een rustdag in te lasten zodat we op maandag de 25ste met z’n twaalven rond 09:00uur richting Alesund vertrokken. Het weer kon alle kanten op maar we vertrokken droog en met Jan op kop werd er een mooi tempo gedraaid zodat we flink opschoten. Via de E136 langs het Romsdalfjord staken we over de Tresfjord brug het gelijknamige fjord over. Over de brug draaiden we links op E39 richting Alesund, een mooie provinciale weg waar je richting de kust de buien al kon zien hangen. Gelukkig bleef de neerslag beperkt tot wat licht gespetter.

Bij Alesund aangekomen ging de tocht omhoog naar het Aksla uitkijkpunt boven de stad. Eenmaal boven heb je een geweldig mooi uitzicht over de stad, die op verschillende eilanden is gebouwd. Als Nederlanders blijft het ons toch verbazen dat op zo’n toeristische plek (touringcars rijden af en aan…) de horeca gewoon gesloten is. Geen koffie met gebak, noppes nada. Vanaf het uitzichtpunt hadden we een plek in de stad gespot waar we de motoren wilden parkeren om dan te voet een versnapering te scoren. Piet B. had tijdens de rit daar naar toe een fish & chips kiosk ontdekt die een terras had. Inmiddels was het gaan regenen maar na een kleine herinrichting van het terras konden wij redelijk droog onder de parasols genieten van tenminste iets warms! Na deze lunch klommen we weer op de motoren om na een tankstop Alesund weer via de Ellingsøytunnel te verlaten en aan de noordzijde van het Ellingsøyfjord weer terug te rijden, het is inmiddels weer droog! De ‘grote’ weg verruilen we voor wat smallere maar mooie weggetjes en rijden via Trennfjord naar Vestnes waar we nog een koffiestop inlassen. Nabij het water is er zowaar een bakkerij in een winkelcentrum waar we kunnen genieten van koffie met iets lekkers. Na de pauze steken we het Tresfjord weer over om het laatste stuk via dezelfde route over de E136 weer terug naar Åndalsnes te rijden. Bij terugkomst worden de motoren weer volgetankt voor de volgende dag en worden nog in kopen in de supermarkt gedaan. In de ruime blokhutten waarin we verblijven kan men zich daarna lekker opfrissen na wederom een mooie dag! ’s Avonds werd er nog een vuurtje gestookt en werd er nog wat gebuurt bij de andere blokhutten.

Dag 6, dinsdag 26 juli

Bertus P.

Åndalsnes → Rondrit Atlantic road

We zijn om 9.15 uur vertrokken vanuit Åndalsnes richting de Atlantic Road voor een rondrit van 262 km. Onderweg zijn we via mooie landschappen en smalle wegen overgestoken met een ferry en aangekomen op de Atlantic Road.

Daar hebben we rond gelopen en veel foto’s gemaakt (zie website) en natuurlijk hebben we daar weer koffie gedronken met wat lekkers erbij.

Na de koffie konden we de regenpakken testen en werd na overleg de route ingekort.

Onderweg veel regen dus van het landschap kregen we niet veel mee.

In Åndelsnes aangekomen konden de regenpakken drogen in de mooie blokhutten die we tot onze beschikking hadden en konden wij ons heerlijk douchen en voor bereiden op het avond eten.

Ondanks de regen is het toch nog een geslaagde dag geworden!

Dag 7, woensdag 27 juli

Jan M.

Åndalsnes naar Gol

Goed geslapen op heerlijke bedden en na het opendoen van de oogjes bleek het droog te zijn. Maar zijn onze motorspullen ook droog na die natte dag van gisteren? Gelukkig hebben we met wat kunst en vliegwerk alles droog gekregen. Vandaag gaat de route van Åndalsnes naar Gol zo’n slordige 340 km te rijden. Opmerkelijk genoeg rijden we de eerste 110 km parallel met een spoorbaan die bij Nord-Sel naar het oosten afbuigt en wij naar het westen. Het lijkt me prachtig om vanuit de trein het Noorse landschap rustig aan je voorbij je zien glijden. Hoe de Noorse treinen eruitzien blijft gissen want we zijn geen trein tegengekomen. Als er een trein kan rijden zijn de hoogteverschillen beperkt maar het landschap was er niet minder om. Als je dan zo’n 2 uur in het zadel hebt gezeten krijg je toch trek in een bakkie koffie. Die gelegenheden zijn niet dik gezaaid in Noorwegen en Noren doen ook niet hun stinkende best om het de toerist naar de zin te maken. Positief is wel dat het relaxte rijders zijn die een groep motorrijders de ruimte geven. De wegen zijn over het algemeen goed, soms een beetje smal, met genoeg mogelijkheden om even te stoppen om van het landschap te genieten. Zo ook deze woensdag, het aantal riviertjes, vergezichten, meren enz. is niet te tellen laat staan dat je het kan beschrijven. Haast moet je niet hebben. De max. snelheid is 80 km/h waardoor de gemiddelde snelheid zo rond de 50 km/h uitkomt. Je bent dus wel een tijdje aan het sturen om 340 km af te leggen. Maar de beloning was groot bij aankomst in de Stor Flott Tømmerhytte. dat is geen straf om hier 3 nachten te moeten blijven.

Wat een mooie karakteristieke locatie voorzien van alle moderne gemakken zoals een hottub, sauna en diverse BBQ’s en vuurtje stook mogelijkheden. Gelijk maar boodschappen gedaan en de BBQ aangestoken en met een biertje erbij smaakte dat best. Nog even voor de TV hangen maar toen hadden we de pijp wel uit.

Dag 8, donderdag 28 juli

Hendrike P.

Gol – Stor Flott Tommerhytte → Rondrit Borgund – Flam

Na een lekker ontbijt vertrokken we deze ochtend rond 9 uur om een rondrit van 317 km te maken. Zo bezochten we eerst de staafkerk in Borgund. Deze kerk is gebouwd rond 1182 en de oudste staafkerk van Noorwegen.

Na dit bezoek vervolgde we onze rit langs mooie vergezichten en kronkelende smallen wegen naar het prachtige Stegatein. Hier had je een fantastisch uitzicht over het Aurlandsford. In Flamm waar ook cruiseschepen aanmeren was de lunch gepland .We hadden geluk, er lag een enorm cruiseschip.

Tijdens de rondrit hebben we ook weer de nodige loslopende schapen gehad en Albert-Jan kan zo beginnen als schapendrijver. Hij dreef zijn makke schaapjes zo voor zich uit. Er was ook enig benzine te kort bij een rijder maar gelukkig had de motor een reserve-kraantje zodat we de weg konden vervolgen naar de bezinepomp.

Bij terugkomst kon de keukenbrigade zich storten op het avond eten. Andries was chef worstjes draaier. We genoten samen van de rijst met zoetzure saus en worstjes en de mooie belevenissen van deze dag.

Dag 9, vrijdag 29 juli

Piet B.

Gol – Stor Flott Tømmerhytte → rondrit Begndal – Bagn

Vandaag hebben we een korte rit en daarom konden we wat langer slapen. Vertrek om 10.00 uur i.p.v. 09.00 uur. Enige consternatie want ondergetekende had uit automatisme het hele huis hermetisch afgesloten toen ik naar bed ging de avond er voor. En Hendrika om half 12 ”s avonds verwoedde pogingen deed om binnen te komen omdat zij naar het toilet moest. Gelukkig waren de oordoppen van Marcel V. van Chinese kwaliteit want hij hoorde Hendrika als enige en opende fort Knox. Daarna heeft ze fantastisch geslapen. Nadat we wederom aan de gezellig gedekte ontbijt tafels onze inwendige mens hadden versterkt vertrokken we stipt om 10 uur. Sven mistte zijn ontbijtje, maar stond ook stipt op tijd klaar voor vertrek. Wederom een mooie route over deels gravel wegen wat het toch altijd extra spannend maakt.

Onze eerste stop was bij een meer waar een camping bij was en veel activiteit op het water. Ook was er een schietbaan zoals er veel zijn in Noorwegen, maar die hebben we verder niet bezocht. Vervolgens over de gravel road door prachtig heuvellandschap en bossen en veel vakantiewoningen. Daarna een bumpy road wat eigenlijk veel erger was. De behoefte aan koffie was inmiddels enorm. Het was weer even zoeken naar een koffie gelegenheid en deze werd gevonden in een “Kjopesenter”. Omdat het al 12 uur was geweest besloten we er een koffie en lunchstop van te maken. Na een heerlijke lunch waarbij AJ zelfs aan de Noorse snert zat vervolgden wij de rit. We hadden nog steeds prachtig droog weer hoewel anders voorspeld was. We kregen weer een gravel road, we lieten ons daar niet door afschrikken. Echte “die hards” die FlintnRieders. Om 14.41 uur scoort Thijs die voor ons reed bijna voldoende wol voor een warme Noorse trui. Maar helaas het schaap sprong toch net op tijd weg voor de fatale tik. Wij kwamen er gelukkig ook zonder kleerscheuren langs, maar bij Erna deed het schaap een 2e poging … die Noorse trui maar online bestellen, dat is veiliger! Bij aankomst net voor het dorpje Gol zijn we even afgehaakt om lege blikjes in te leveren voor statiegeld en hebben ook nog even een lekker softijsje gegeten. Gol is een leuke levendige plaats, waar er op deze dag ook nog veel marktkraampjes stonden. Ook nog even een paar flesjes wijn gehaald bij de speciale daartoe aangewezen winkels in Noorwegen genaamd Vinopolette, zodat we deze prachtige dag gezellig konden afsluiten. Weer een mooi stukje Noorwegen gezien waarvan we hebben genoten. Met dank aan de toercommissie.

Deze avond bleven de deuren ’s nachts geopend.

Dag 10, zaterdag 30 juli

Marcel en Sven S.

Gol naar Hauggrend

Alweer dag 10 en Sven bij zijn vader Marcel wederom achter op de motor voor een dag genieten. We gingen zaterdag ochtend van ons lang verbleven plekje in Gol weg om te vertrekken naar Hauggrend om te overnachten in een motel van Nederlandse eigenaren.

We vertrokken om klokslag negen uur in de ochtend om wederom een lange reis te maken van 295 kilometer.

Toen we al een mooi stukje op weg waren en we onze eerste stop gingen inlassen, kwamen we uit op een prachtig stukje natuur naast een stromend riviertje.

Aangekomen bij het motel hebben we lekker kunnen genieten in het restaurant en konden we kiezen uit hamburger met friet of pizza met een lekker veel te duur biertje.

Als afsluiting van de dag hebben we gezellig samen gegeten en hebben we de toercommissie namens de gehele groep die avond onder het genot van een drankje (Albert–Jan, Jan Mook en met name Jaap Kruit en Annemieke, voor alle voorbereidingen) bedankt voor deze geweldige reis.

Wat ons betreft snel weer terug met deze leuke groep mensen naar Noorwegen.

Dag 11, zondag 31 juli

Andries v.d. L.

Hauggrend naar Kristiansand

Dag elf betekent helaas alweer de laatste dag van deze mooie reis. Iedereen was al vroeg op en dit keer stond het ontbijt voor ons klaar bij deze laatste accommodatie. Wel zo relaxed op deze laatste dag. Na een goed ontbijt zijn we om half negen vertrokken, de elanden achterlatend in de wildernis.

Die zullen ons vast gaan missen met name de verleidelijke lokroep van Jaap! We hadden nog 190 kilometer af te leggen naar Kristiansand. Het regende lichtjes en af en toe ging het iets harder regenen. Desondanks reden we in een strak tempo door over nog een mooie afwisselende route. Noorwegen verveelt dan ook nooit heb ik wel ontdekt. Nog één keer gestopt voor de laatste foto’s en de benen strekken. Toen we dichter in de buurt van Kristiansand kwamen begon het wat meer door te regenen, maar we waren ruim op tijd voor de boot. Dat gaf ons nog mooi even de

gelegenheid te stoppen bij een tankstation vlakbij Kristiansand om zelf bij te tanken met koffie en de nodige versnaperingen. Het tweede kopje koffie was zelfs gratis daar worden wij Nederlanders blij van, want Noorwegen blijft een duur land.

Ook hier weer vriendelijk personeel, zoals haast altijd in Noorwegen. De Noren zijn vriendelijke, ontspannen mensen en spreken goed Engels. Een goed vakantieland wat dat betreft. Na een pauze van zo’n 25 minuten werd het nu toch echt tijd om richting haven en de boot te rijden. De ticketcontrole verliep vlot en zo konden we aansluiten in de parkeerrij voor motoren. Het was nu nog ongeveer twee uren wachten voor dat we de boot op konden.

Ondertussen regende het constant, maar het was niet koud gelukkig. We vermaakten ons echter wel. Er stonden nog veel meer motorrijders in de rij. Sommige daarvan hadden we op de heenreis ook gezien en mee gepraat dus een praatje over de reis was gauw gemaakt. Na ongeveer twee uren konden we dan de MS Romantika op. Op de valreep daarbij nog een valpartij. Bij het oprijden van de door de regen spekglad geworden oprijplaat van de boot gleed Andries van zijn motor. Rijder en machine gelukkig ongedeerd. Eenmaal op de boot weer volop ruimte voor ontspanning en een drankje. We sloten de avond af met een gezamenlijk diner in het goede buffetrestaurant.

Noorwegen 2022 was een fantastische reis!!

Dag 12, maandag 1 augustus

Kristiansand – Eemshaven

Na een aanzienlijk rustiger vaart dan de heenreis werd er door de groep genoten van het laatste gezamenlijke ontbijt, dat is dik voor elkaar aan boord van de Romantika!

Om 09:30 ging het autodek open en konden de spanbanden van de motoren worden verwijderd en was het wachten tot de boegdeur geopend werd. Eénmaal van de boot rijden we terug naar de ontmoetingsplek voor een laatste groepsfoto voordat ieder weer huiswaarts keert. Het was een fantastisch mooie reis, de weergoden waren ons goed gezind en we hebben gelukkig geen pech of erger gehad kortom, een reis waar we met plezier op terug kunnen kijken! Namens de toercommissie, bedankt iedereen!